sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מודלים להתפתחות מקצועית הספרות העוסקת בתהליכי התפתחות מקצועית של מורים מציגה מגוון מודלים שמתארים את התהליך מראשית דרכו של המורה בהוראה ועד פרישתו . מודלים אלה מתייחסים בדרך כלל להיבט הרגשי , החברתי והמקצועי ; הם קשורים גם לוותק של המורה ולגילו ( (; Kagan , 1992 ; Robertson , 2000 והם פותחו מתוך רצונם של העוסקים בהכשרה ובהנחיה של המורים להתחקות אחר אופני התפתחותם מכניסתם למקצוע ועד פרישתם . במודלים אלה יש כדי לבטא את גלגולי התפיסות שחלו במושג ״התפתחות״ ובהבנתו , והם יחולקו לשתי קבוצות עיקריות לפי עשורים , שני עשורים בכל סעיף . ובכישורי חיים בשילוב עם חינוך ערכי - מוסרי ( כפיר , אבדור וריינגולד , ; 2006 פוקס , . ( 1995 מהפן המערכתי , בהינתן מורה שמתפתח מקצועית , בית הספר זוכה במורה מקצוען , שיגלה עניין בהובלת שינויים , בהתחדשות ובחדשנות חינוכית מתוך פיתוח גישות למידה במערך הארגוני , הלימודי והחברתי בבית הספר . התפתחותו המקצועית של המורה מחזקת את סמכותו בחברה , אבל עם זאת דורשת ממנו לתת דין וחשבון על הישגיו . זאת ועוד , רפורמות חינוכיות מדגישות שהתפתחות מקצועית של מורים תורמת להטמעת שינויים ומקשרת בין סטנדרטים מערכתיים ובין למידה משופרת של התלמידים ( . ( Murray , 2012 עם זאת נתונים השוואתיים ומידע אמין בנושא עדיין חסרים ( Guskey & . ( Yoom , 2009 ההגדרות הרחבות לפיתוח מקצועי , שאחדות מהן הובאו כאן , ותרומותיו של פיתוח זה הן ביטוי לשינוי כולל ומעמיק בתפיסה הנוגעת לפיתוחם המקצועי של מורים במהלך הקריירה המקצועית שלהם . כיום קשה למצוא איש חינוך הסבור שאפשר להסתפק בהכשרה ראשונית של מורים , וכי מורה שלמד שנתיים עד ארבע שנים בצעירותו אכן כשיר להוסיף וללמד תלמידים שלושים - ארבעים שנה בלי שיוסיף ללמוד ולהתפתח ( אבדור , ריינגולד וכפיר , ; 2010 כפיר , . ( 2009 ההתפתחות המקצועית נתפסת אפוא כתהליך שהוא חלק מהחיים המקצועיים ; תהליך שמתרחש לאורך הקריירה המקצועית של בעל התפקיד וכולל דיאלוג סמוי וגלוי בין התפתחותו האישית להתפתחות המקצועית - ארגונית ( Beijaard , . ( Meijer & Verloop , 2004 אבל כיצד מתרחש תהליך זה ? גם בהקשר זה קיימות גישות שונות , וגם כאן חלו שינויים עם השנים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help