sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

על שני סוגי הבנה שיחה עם מנחם ברינקר יורם הרפז איפה כדאי לנו להתחיל שיחה על הבנה במדעי הטבע ובמדעי הרוח ? נתחיל אולי בסוגיית אחדות המדעים , שהעסיקה מאוד את הפילוסופים בסוף המאה ה - 19 ובתחילת המאה ה - . 20 הבעיה הייתה אם יש מתודולוגיה אחת ושיטת הסבר אחת לכל המדעים או לא . אסכולה אחת טענה שמדעי הרוח שונים ממדעי הטבע בכך שהבנה - הבנה במובן מיוחד של המילה - שייכת רק למדעי הרוח . זו הטענה הידועה של הפילוסוף הגרמני וילהלם דילתיי ( . ( Dilthey הוא הועיד את המושג " הבנה " למדעי הרוח בלבד . הוא , ובעקבותיו תלמידיו מקס ובר ( Weber ) וגיאורג זימל ( , ( Simmel הבחין בין מדעים נומותטיים , מדעי הטבע , לבין מדעים אידיוגרפיים - מדעי הרוח . מדעי הטבע , הדוגמה היא פיזיקה , מתעניינים בתופעה היחידה רק עד כמה שהיא תורמת לגילוי חוקים כלליים . מדעי הרוח , הדוגמה היא היסטוריה , מתעניינים בתופעה היחידה כשלעצמה ומבקשים להאיר אותה , למשל הרנסנס באיטליה , היהדות הרבנית , התנועה הקיבוצית וכדומה . אבל גם על תופעות היסטוריות יחידות חלים חוקים כלליים . נכון , אבל הם לא ממצים אותן . תופעות היסטוריות הן חד - פעמיות - בזמן , במקום , בצביון ; ולכן צריך להבין אותן . " להבין " זה להבין משהו חד - פעמי ? כן . דילתיי הניח שיש דבר כזה שנקרא " זרם החיים הפנימיים " - מושג שאנרי ברגסון ( Bergson ) בצרפת וויליאם ג ' יימס ( James ) בארצות הברית פיתחו בדרכם שלהם . יש זרם של חיים פנימיים המגולם באובייקטים פומביים כגון התרחשות היסטורית או יצירת אמנות . תפקיד החוקר במדעי הרוח הוא לסגת מהגילומים האובייקטיביים של תופעה אל החיים הפנימיים שהיא מבטאת . במהלך הזה יש חשיבות מיוחדת להבנה , ל - . vershtehen הבנה אינה מתמצה בחקר הסיבות .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help