sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המהפך הקונסטרוקטיביסטי - הקונסטרוקטיביזם מכתיב במידה רבה את השיח החינוכי של העשורים האחרונים . הקונסטרוקטיביזם - תאוריה מקיפה ומגוונת של למידה וידע המשפיעה על ההוראה - חולל מהפך ( אם לא מהפכה ) בשיח החינוכי והעמיד במרכזו את הלמידה במקום ההוראה . למידה , מנקודת מבטו , היא תהליך של בניית משמעויות בתודעתו של היחיד בידי היחיד . ההוראה יכולה לתמוך בתהליך זה , לספק לו תנאים , אך לא לחולל אותו . הלמידה יוצרת מובנים ( משמעויות ) ובונה הבנות ; הבנה היא אפוא התוצר המובהק של הלמידה ותכליתה . ההיגיון הפנימי של הוראת החשיבה - אחד הצאצאים של רוח הזמן הקונסטרוקטיביסטית הוא תנועה עיונית - מעשית רבת השפעה - התנועה להוראת החשיבה . התנועה מרדה בהוראת הידע ( המתפוצץ , המתיישן , הנגיש והיחסי ) וקראה להקניית מיומנויות חשיבה ולטיפוח נטיות חשיבה . אך הגיונה הפנימי של התנועה החזיר אותה לידע - ידע משודרג , ידע מובן - והיא החלה ליצור מסגרות מושגיות ומעשיות של הוראה לשם הבנה . במילים אחרות , התנועה להוראת החשיבה גילתה שיש קשר פנימי בלתי ניתן להתרה בין ידע לבין חשיבה ; החשיבה " חושבת " על ידע ועם ידע ; וככל שהידע מובן יותר , החשיבה טובה יותר . הבסיס לכל חשיבה טובה , חשיבה יעילה , ביקורתית ויצירתית , הוא הבנה של התכנים שעליהם ואתם חושבים . הכישלון של תנועת הרפורמה וההתפכחות ממנה - מאז שנות השמונים של המאה ה - 20 השתלטה " תנועת הרפורמה העולמית בחינוך " על מערכות החינוך המובילות בעולם וחוללה " כלכליזציה " שלהן . התנועה - גרסה חינוכית של הנאו - ליברליזם שבה התלמידים וההורים נתפסים כלקוחות ומערכת החינוך כספקית - החדירה למערכות החינוך מושגים הלקוחים מעולם הכלכלה ( סטנדרטים , תפוקות מדידות , תחרות , אחריותיות ) וקשרה בין הישגים בחינוך לבין צמיחה כלכלית . אך תנועת הרפורמה העולמית לא הניבה הישגים מרשימים , לא בחינוך ולא בכלכלה , וההתפכחות ממנה כרוכה בתפנית מושגית וערכית . השיח החינוכי - כלכלי משתנה בהדרגה לשיח חינוכי - פיני ( על שמה של מדינה קטנה אחת שלא נכנעה לתנועת הרפורמה העולמית ) , שאחד המוקדים שלו הוא חינוך להבנה . הבנה לשם הבנה , ולא ידיעה ( זכירה ) לשם הצלחה בבחינות , נתפסת מעתה כהישג של ההוראה ושל הלמידה . הציפיות של המבחנים הבין - לאומיים - המבחנים הבין - לאומיים ( בעיקר מבחן פיז " ה ) מסחררים מדינות ומערכות חינוך ; כולן רוצות להצליח בהם

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help