sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ולהתרחק ככל האפשר מן המקומות הנמוכים והמשפילים בליגת החינוך של המדינות המפותחות . אבל כדי להצליח במבחנים הבין - לאומיים צריך להבין את התכנים שנבחנים עליהם ; שינון אינו מספיק ( מה גם שלתלמידים לא משתלם לשנן לקראת המבחנים הבין - לאומיים , שאינם מסכנים אותם ) . בעשור האחרון המבחנים הבין - לאומיים ( וגם הלאומיים ) מעבירים בהדרגה את הדגש מזכירה להבנה , מיכולת לקלוט ולפלוט תכנים ליכולת לחשוב אתם , כלומר להבין . הרעיונות של מובילי השיח החינוכי - הוגים וחוקרים המובילים כיום את השיח החינוכי בעולם התגייסו לטובת החינוך להבנה ופיתחו רעיונות - מסגרות עיוניות ומעשיות - לקידומו . לי שולמן תיאר את הלמידה הבית ספרית כלוקה בשלוש פתולוגיות - אמנזיה ( שכחה ) , אינרציה ( מה שנלמד אינו מיושם בהקשרים חדשים ) ופנטזיה ( אשליה שמה שנלמד אכן נלמד והובן ) - והמליץ על " ריפוי " באמצעות הוראה ולמידה לשם הבנה . דיוויד פרקינס תיאר את הידע שהתלמידים רוכשים בבית הספר כ " ידע שביר " - ידע אינרטי ( לא מיושם ) , נאיבי ( מבוסס על התנסות אישית ) וריטואלי ( לצורך הפגנה בבחינות ) - ופיתח עם עמיתיו מסגרת של הוראה לשם הבנה . הווארד גרדנר תיאר את הידע הבית ספרי כידע פרה - דיסציפלינרי ( נאיבי ואינטואיטיבי ) והמליץ על חינוך המעצב תודעה החושבת באופן ממושמע בתחומי הדעת , , disciplined mind כלומר תודעה המבינה דיסציפלינות . הוגים אלה והוגים מובילים אחרים ניסחו שיח חינוכי חדש ( בעל שורשים עתיקים ) , המציב במרכזו את החתירה להבנה . מסיבות אלו ואחרות התייצבו החינוך להבנה וההוראה לשם הבנה בקדמת הבמה החינוכית , נישאים על גבי תאוריות ומסגרות הוראה חדשות . אך הבנה היא עסק תובעני ; היא דורשת יותר מתיקונים קלים בדפוסי הפעולה של בית הספר . היא דורשת דפוסי פעולה חדשים - היערכות חדשה של תכנית הלימודים , של דפוס ההוראה , של שיטת ההערכה , של המבנה הארגוני , של האקלים החינוכי ושאר יסודותיה של הסביבה החינוכית . אנחנו זקוקים לבתי ספר חדשים אשר הבנה של רעיונות עשירים , של עצמי , של הזולת , של תחומי הידע , בקיצור - של העולם , היא היא מטרת החינוך הקוגניטיבי והאתי שלהם . *** הספרות העוסקת בחינוך ובהוראה לשם הבנה מתמודדת עם שלוש שאלות גדולות : מהי הבנה ; כיצד מקדמים הבנה בכלל ; וכיצד מקדמים הבנה בכל אחד ממקצועות הלימוד . בהתאם לכך , אסופה זו מתחלקת לשלושה שערים : השער הראשון - להבין הבנה - שואל מה מייחד את מצב התודעה המכונה הבנה . השער

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help