sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמת העורך הווארד גרדנר , שהקדיש כמה ספרים להבנה , כתב באחד מהם : " הבנה היא תהליך מורכב שהוא עצמו אינו מובן כראוי " ( . ( Gardner , 1991 : 179 ואכן , קשה להבין הבנה , אך קל להתנסות בה . אנשים מתנסים בהבנה באופן יום - יומי : עניין שהיה מעורפל מתבהר פתאום ונוסך הרגשה טובה . אנשים שמבינים בתחום מסוים - ספורט , פוליטיקה , אמנות , פיזיקה וכדומה - מתנהלים בו בגמישות ובחדווה . בני אדם רוצים אפוא להבין , מוכנים להתאמץ כדי להבין ומרגישים טוב כאשר הם מבינים ( לפי כמה מחקרים , בכל פעם שאנחנו מבינים מציפים את מוחנו דופמינים ועוד כמה חומרים טובים ) . אך בעוד ההתנסות בהבנה וברצון להבין רווחת מחוץ לבית הספר , היא אינה רווחת בבית הספר . לעתים קרובות תלמידים אינם מבינים את מה שהמורים מלמדים ואף אינם מוכנים להתאמץ להבין . מדוע ? כי התכנים הנלמדים בבית הספר מופשטים וקשים להבנה , ובית הספר אינו מספק תנאים חיוניים להבנתם . תלמידים מבינים כבר בכיתות הנמוכות ביותר , ש " כאן לא מבינים ולא מוכרחים להבין " ולומדים להסתדר ללא הבנה - " אפשר לעבור את בית הספר בהצלחה בעזרת שינון של החומר ; לא חובה להבין " . בית הספר יכול אפוא להתנהל ביעילות גם ללא הבנה : מורים ותלמידים מקיימים פעילויות המכונות " הוראה " ו " למידה " ומצליחים בבחינות - מי צריך הבנה ?! צריך הבנה ! בשני העשורים האחרונים התייצבו חינוך להבנה והוראה לשם הבנה ( יש להבחין ביניהם : חינוך להבנה הוא יותר משיטת הוראה ; הוא חותר להשפעה כוללת על אישיותם של התלמידים ) במרכז השיח החינוכי . ספרים ומאמרים רבים על חינוך להבנה , תכניות רבות להוראה לשם הבנה , כנסים אקדמיים בנושא וניסיונות לקדם חינוך והוראה להבנה בבתי ספר , באוניברסיטאות ובמכללות מעידים על כך . הבנה תמיד העסיקה את אנשי החינוך בעוצמה כזו או אחרת . עקרונית , הבנה היא מטרת ההוראה ( אין מורה שיגיד משהו כמו " אני מלמד סיפור של עגנון אך מקווה שהתלמידים לא יבינו " ) . מה גרם לעניין המחודש והמועצם בחינוך להבנה ובהוראה לשם הבנה ? הנה כמה גורמים :

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help