sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר באווירה המדעית הנוכחית , שבה המונח הרחב " חקר השיח " הוא מונח רווח אך רב - פרשנויות , הופעתו של ספר כזה , המקפיד לשזור יחד תיאוריה , מתודולוגיה ודוגמאות ניתוח מפורטות , היא אירוע בעל ערך עבור הקהילה המדעית . מטרותיו של הספר הנוכחי צנועות ומוגבלות לכאורה : להגדיר מהי שפה פיגורטיבית מנקודת המבט של חקר השיח , להבין את תפקידיה של שפה פיגורטיבית בניתוח שיח ולהציג שיטות לניתוח שיח באמצעות שפה פיגורטיבית . אולם מאחורי תיאור צנוע זה מסתתר עושר גדול של שאלות תיאורטיות ומעשיות שחוקרי שיח מתלבטים בהן ושל דיונים שכל חוקר יוכל ללמוד מהם . פרופ ' עירית קופפרברג היא חוקרת שיח ותיקה ומוכרת , המקדישה לאורך שנים רבות את מרב מאמציה המחקריים להבנת הקשר בין שיח מצוקה ובעיות , פעולות שיח של מיצוב האני ושפה פיגורטיבית , ובין חקר השפה שהאדם בוחר להשתמש בה לצורך דיבור על בעיותיו ותרומתה הפוטנציאלית להבנת ה " אני" שלו או מה שמכונה " החיים המנטליים " שלו , דהיינו רגשותיו , מחשבותיו , רצונותיו ותקוותיו . באמצעות הצגת מחקריה הרבים של הכותבת עם עמיתים שונים , מציג הספר גישות ניתוח איכותניות שונות לחקר שיח המשלב שפה פיגורטיבית . אחד מהעקרונות שהספר מושתת עליהם הוא הרעיון ששפה פיגורטיבית אינה פועלת באופן עצמאי אלא משתלבת עם אמצעים לשוניים אחרים ויוצרת יחד אתם " קשר פיגורטיבי " . אחד מהטיעונים המרכזיים , הנתמכים בראיות טקסטואליות , הוא שקשרים פיגורטיביים , כמו גם " צבירים פיגורטיביים " שהם רצפים של מבעים המכילים כמה אמצעים לשוניים פיגורטיביים , נוטים להופיע בצמתים משמעותיים של התקשורת הבין - אישית . פירושו של דבר שזיהוים עשוי לסייע לחוקר לאתר נקודות מפתח בשיח ובאופן זה לעמוד על המשמעות הגלובלית שלו . טענה חשובה נוספת מתייחסת לקשר בין שפה פיגורטיבית לבין הסיפור האישי . שפה פיגורטיבית משמשת לעתים אמצעי לשוני לארגון השיח , המאפשר לדוברים להגיש גרסה מתומצתת של סיפורם האישי . באמצעות אותה גרסה מתומצתת של ההתנסות מושגת לכידות - על , וכך עשויה ההבניה המטפורית או המסגור באמצעות מטפורה לסייע לדובר לתקשר בצורה יעילה יותר עם המשתתפים האחרים בשיח .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help