sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בפועל . תשע שנים בסך הכול . ספר זה יספר את סיפורם של המשתתפים , בעיקר הסטודנטים - מורים , אך גם מורי המורים , וינסה להציג את תמונת צמיחתם של הסטודנטים - מורים מראשית צעדיהם בהכשרה ועד הפיכתם למורים מקצועיים מן השורה , בעלי ותק יחסי ומידה של ניסיון . בעזרת משתתפי התכנית אנסה לפצח את התעלומה כיצד מורים באים לעולם ומה מבטיח את הישארותם בו . המחקר נעשה בגישה המחקרית האיכותנית - קונסטרוקטיביסטית , המניחה כי התופעה הנחקרת תלויה באנשים הנוטלים בה חלק , אין לה קיום אובייקטיבי שמנותק מבני האדם החווים אותה , היא דינמית , משתנה ותלויה בזמן , במקום ובהקשר . על כן התמונה שהתקבלה במחקר זה היא זו שעולה מעיניהם של הסטודנטים - מורים שהשתתפו בתכנית . ראיונות העומק אפשרו לנחקרים לספר את סיפורם בלי שהמראיינים הגבילו אותם לשאלות מוגדרות שנקבעו מראש . תצפיות על שיעוריהם של הסטודנטים - מורים , שנעשו בעזרת צילומי וידאו , נחשפו לפני כל אחד מהנחקרים במהלך הראיונות . התצפיות נותחו על בסיס תיאוריהם והסבריהם של הנחקרים ולא על בסיס מערך קטגוריות חיצוני שנקבע טרם המחקר . חשיפתם של סרטוני הווידאו בראיונות נועדה לכוון את הסטודנטים להתייחס למצבי ההוראה בפועל ולא להסתפק בהתייחסויות כלליות . הניתוח נעשה בשלבים אגב היעזרות בתוכנת ניתוח איכותנית – נרלייזר . אף שמוקד הספר הוא סוגיית הכשרת המורים ועולם המורים , המתעניינים במחקר איכותני יכולים לראות בספר דוגמה לעריכה ולכתיבה של מחקר איכותני ארוך טווח . כל מי שקורא ספרים , מאמרים ודוחות מחקר שכותביהם מצהירים כי נעשו בגישת המחקר האיכותנית , שואל את עצמו לעתים כיצד הגיעו הכותבים לתמונה שהגיעו ? לא פעם חסר רכיב מתודולוגי שמסביר לקורא את תהליך המחקר , עד שלא פעם עולה השאלה במה שונה המחקר מעבודה טובה של עיתונאי למשל או מעבודה ספרותית ? משעה שאנחנו טוענים כי התיאור המוצג בספר הוא מחקר ולא כתיבה עיתונאית או ספרותית , חובה עלינו להציג את הראיות המתודולוגיות לכך . אבל כדי שלא להרחיב את היריעה יתר על המידה ולהכביד על הקוראים , לא צורף לספר זה נספח מתודולוגי שיסביר את תהליך המחקר וייתן לו את התוקף המתבקש . עם זאת אני יכול להפנות את הקוראים לארבעת הספרים המתודולוגיים שפרסמתי , המתארים בפירוט רב את תהליכי עשיית המחקרים האיכותניים . ספרים אלו צמחו ונכתבו במקביל למחקר המתפרסם 4 שקדי , Shkedi , 2014 ; 2014

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help