sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

אינטנסיבית , מקבלים ברוב המקרים משוב חיובי , גמול על המעורבות ועל התמיכה . אבל כשהליווי הצמוד נעלם ואוכלוסיית המשתתפים ממשיכה בדרכה או מתחלפת , סיפור ההצלחה מפנה את מקומו לעוד אחת מהיוזמות שהשאירו את רישומן בעיקר על יוזמיהן , ואולי אף על משתתפיה הנחקרים . מה שדרוש אפוא אינו תיאורים קצרי טווח של תכניות ויוזמות ; מה שדרוש אינו עוד מחקרים וסקרים שמלווים את המורים בשנותיהם הראשונות בעבודה . מה שדרוש הוא מחקרי אורך שילוו את תכניות ההכשרה ובעיקר את משתתפיהן ואת בוגריהן שנים רבות , נאמר במהלך כעשר שנים . ככל שהדבר יפתיע , לא מצאנו מחקרי אורך שמלווים את הסטודנטים להוראה באופן רצוף וממושך , משלב הכניסה לתהליך ההכשרה ועד סיומן של כמה שנות עבודה וצמיחה ( ואין הכוונה למחקרים שמבוססים על סדרה של שאלונים הניתנים למשתתפים ולבוגרים שנה אחר שנה , אלא למחקרים שמבוססים על תיאורי עומק של התופעות הנחקרות ) . כך עם כל ההכרה והחשיבות שזוכים להן בשנים האחרונות המחקרים האיכותניים , מחקרים שמתארים ומנתחים לעומק את התופעות , תודעת האנשים ( ובעיקר תודעתם של מקבלי ההחלטות והמופקדים על מדיניות ומימון ) עדיין שבויה בקסמו של המחקר הכמותי הפונה לאלפי משיבים . נוסיף לכל אלה את העובדה כי מחקר אורך איכותני מחייב נכונות של המשתתפים להשתתף בו , להיחשף לתצפיות ולשתף פעולה בראיונות שנים רבות כל כך , ונבין כי לא כל אחד מוכן למאמץ מעין זה . והנה הזדמנות כזו נקרתה לפנינו : תכנית רביבים . בשנת 2000 החלה לפעול באוניברסיטה העברית בירושלים תכנית “ רביבים״ , תכנית הכשרה להוראת מקצועות היהדות , המיועדת לסטודנטים המוגדרים מצטיינים על פי אמות מידה אקדמיות . התכנית הוקמה במטרה להכשיר להוראה את הטובים שבסטודנטים בהנחה שאלו יביאו לידי שיפור ניכר במעמדם של מקצועות היהדות ( תנ״ך , מחשבת ישראל וכדומה ) בבתי הספר הממלכתיים . התכנית מקנה למשתתפיה מסלול לימודים אינטנסיבי בן ארבע שנים שבסיומו הם מקבלים תואר ראשון , תואר שני ותעודת הוראה . לימודי ההכשרה להוראה , העיוניים והמעשיים , וחלק מהלימודים התוכניים ניתנים למשתתפי התכנית בקבוצה סגורה הן במסגרת החוגים במדעי הרוח הן בבית הספר לחינוך . משתתפי התכנית נהנים ממלגת קיום נדיבה ומפטור משכר לימוד ומתחייבים לעסוק בהוראה בפועל חמש שנים לפחות . המחזור הראשון של תכנית רביבים לווה במחקר אורך שהחל עם ההצטרפות לתכנית , נמשך בארבע שנות ההכשרה באוניברסיטה וליווה חמש שנות הוראה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help