sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

פורשים מהמקצוע בתוך חמש שנים מסיום לימודיהם . נראה אפוא כי יותר משיש לנו תשובה לשאלה היכן ואיך למדו המורים את מקצועיותם , יש בידינו עדות של בוגרי המוסדות להכשרה היכן הם לא למדו להיות מורים . השאלה היכן ואיך למדו המורים את מקצועיותם נשארה אפוא פתוחה ומחכה לפענוח , וכמוה גם השאלה מה יבטיח את הישארותם של בוגרי מוסדות ההכשרה כמורים בבית הספר . שתי שאלות אלו הן האתגר המחקרי העומד לפתחו של ספר זה , שבאמצעות מקרה בוחן - מעקב אחר משתתפי המחזור הראשון של תכנית “ רביבים״ , תכנית הכשרת מצטיינים להוראה של מקצועות היהדות שמתקיימת באוניברסיטה העברית בירושלים מאז שנת - 2000 שם לו למטרה לפענח את התעלומה . הספר מספר את סיפורם של משתתפי התכנית ובוחן את תהליך הכשרת המורים כמו שהוא נתפס בעיניהם , מתוך שימוש במתודולוגיה של מחקר אורך ועומק איכותני . ********************* מחקרים רבים מאוד סוקרים את שלבי הכניסה להוראה ( ומציגים כאמור תמונה מאכזבת למדי מנקודת מבטן של תכניות ההכשרה ) . פה ושם מופיעים מחקרים שמתארים ומנתחים קטע מסוים בתהליך הכשרת המורים והתפתחותם , לרוב דיווח על תכנית ספציפית , על פרויקט מוגדר או על מחקר של שנה - שנתיים ובמקרים נדירים מחקר של שלוש שנים . מחקרים אלו מציגים ברוב המקרים תמונה מעודדת מאוד שמוכיחה שתהליכי ההכשרה שננקטו הביאו לתוצאות מקוות . בדרך כלל אין למחקרים אלו המשך . אחרים שיבואו כעבור כמה שנים ויחקרו את בוגרי התכניות , יקבלו תמונה מעודדת פחות , שלא לומר מאכזבת . לאן נעלמו עשרות ואולי מאות התכניות שהפיחו תקוות כה רבות ? מדוע רישומן נעלם עם סיום התקופה הקצובה של הפרויקט ? ייתכן שפועל כאן האפקט האופייני כל כך למחקרים שמלווים פרויקטים בפיתוח : כשמפעילים תכנית ניסיונית , משקיעים מאמץ בפיתוחה ומלווים את המשתתפים בתמיכה 2 האמת צריכה להיאמר כי פרסומים שונים מציגים נתונים שונים בנוגע למצב בישראל . בפרסום שהוגש לאחרונה לאגף ההתמחות וכניסה להוראה במשרד החינוך ( שפרלינג , 2015 ) נטען כי “ רק״ 24 . 8 % נושרים . לעומת זאת בפרסום שהופיע שנה קודם לכן ( ליבמן , 2014 ) נטען כי שיעורי הנשירה נעים בטווח שבין 40 % ל - % . 50 מעורר תמיהה . 3 בפרקי ספר זה נשוב ונבסס טענה זו .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help