sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מבוא לפני שנים אחדות , כשעשיתי את צעדיי הראשונים בתחום הכשרת המורים , הוזמנתי להרצות לפני פורום מנהלי המכללות לחינוך . באותה עת סיימתי מחקר בקרב מורים בישראל ובחו״ל שמטרתו לברר היכן רכשו את מקצועיותם הפדגוגית . ממצאי המחקר הפתיעו אותי מאוד , שכן איש מהמורים לא טען כי מקצועיותו מקורה במוסד ההכשרה . זאת ועוד , דבריהם על מוסד ההכשרה לא היו מחמיאים כלל וכלל . בדחילו ורחימו הכנתי את ההרצאה , שהרי לומר למנהלי מוסדות ההכשרה כי עבודתם אינה נושאת את הפרות המקווים ( שלא לומר שהיא בגדר ברכה לבטלה ) , נראה לי כמו להזמין יידוי אבנים לעברי . מה הופתעתי כשהמנהלים היו קשובים מאוד , ואחרי ההרצאה ניגשו אליי כמה מהם והודו לי במילים חמות על הדברים . הופתעתי מתגובתם . הרגשתי כי התפרצתי לדלת פתוחה , אך שאלתי את עצמי איך אפשר להסביר את העובדה כי אותם מנהלים , שקיבלו בפתיחות רבה את הנתונים הקשים שהבאתי , מקיימים מדיניות הכשרה שהם עצמם משוכנעים שאינה אפקטיבית בעליל . עם השנים תמיהתי לא שככה . עיון בכתבי עת מקצועיים לימד אותי כי חוקרים והוגים רבים שעוסקים בהכשרת מורים מביאים עדויות מחקריות לרוב , שמלמדות על כישלונן של תכניות ההכשרה , אף שהם משתמשים לא פעם בלשון רכה יותר . למרבה הפלא לרבים מהם מעמד אקדמי בכיר , והם היו מעורבים כך או אחרת בתהליכי הכשרת מורים . כיצד נסביר את העובדה כי למרות המודעות אין שינוי משמעותי בתהליכי הכשרת המורים והאכזבה הולכת ונמשכת ? כדי להעריך את האפקטיביות של תכניות ההכשרה מקובל להשתמש בשני קריטריונים עיקריים : הראשון שבהם נוגע למידת שביעות הרצון של הבוגרים . רבים מהבוגרים , כמו שעולה ממחקרים רבים , סבורים כי תכניות ההכשרה לא הכינו אותם מספיק לעולמה האמתי של ההוראה . הקריטריון השני נוגע למידת ההתמדה . נראה כי כמעט מחצית מבוגרי תכניות ההכשרה , בארץ ובעולם , 1 במחקר השתתפו גם שתי עובדות סוציאליות שמלמדות בבתי ספר בחו״ל . הן היו היחידות , מתוך 50 המורים , שנתנו את קרדיט רכישת המקצוע למוסד ההכשרה שלהן ( . ( Shkedi , 1996

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help