sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

במכללות לחינוך מתקיימת אפוא מערכת של מתחים . חלק מהמתחים האלה מובנים במקצוע שהמכללות מכשירות את הסטודנטים לעסוק בו , וחלקם נובע מהיותן של המכללות לחינוך מוסדות הנמצאים " בין לבין " – בין התרבות האקדמית מזה לתרבות הבית ספרית מזה . המתח בין השדה לאקדמיה , כלומר בין העשייה היומיומית לתאוריות פדגוגיות , הוא לחם חוקן של מכללות לחינוך . מרבים לדבר על חדשנות פדגוגית במערכת החינוך ובמערכות להכשרת מורים , אך מתקשים ליישמה בשל גורמים מגוונים . בנייר עבודה שהכינו אפלויג ושלו - ויגיסר ) 2010 ) לקראת כנס ון ליר לחינוך , עמדו הכותבות על סתירות פנימיות בין מטרותיה של מערכת החינוך . סתירות אלו מתבטאות במתח שבין ריכוזיות לבין אוטונומיה ובאי - התאמה בין בית הספר לבין סביבתו ) זו מתבטאת במתח שבין " היצמדות לעבר " לבין התכוונות לעתיד ) . יתרה מכך , על מורי המורים להתמודד עם מתחים נוספים : מתח בין גישה התמחותית בהכשרת המורים לבין גישה כוללת ; מתח בין טיפוח האדם וערכיו לבין חתירה להישגים לימודיים ; ומתח בין דרכי הוראה המוסרות ידע לבין דרכי הוראה המפתחות חשיבה . פעמים רבות תולים את קשיי היישום וההטמעה של החדשנות במערכת החינוך בסיבות בירוקרטיות וארגוניות , ולכן חשוב לברר כיצד רואים זאת אלה אשר עוסקים במלאכת ההכשרה והחינוך ומנסים לנווט בסבך המתחים שבין מגמות , ציפיות ודרישות . בישראל המכללות הציבוריות לחינוך כפופות למתווים מחייבים של המועצה להשכלה גבוהה ולהנחיות משרד החינוך . הן אינן אדישות לקולות הדורשים חדשנות בהכשרה , ובהתאם לכך מציעות תכניות הכשרה ניסיוניות וחלופיות . לעתים מגמות חדשניות אלו אף זוכות לתמיכה של משרד החינוך ) כמו למשל תכנית שח " ף במכללת קיי או החממה ליזמות חינוכית - חברתית בסמינר הקיבוצים ) . בד בבד קיימים ארגונים אשר מקיימים מערכות הכשרה חלופיות בעקבות ביקורתם על המערכת הציבורית – כמו למשל תכניות ההכשרה של החינוך לפי שיטת ולדורף ) חינוך אנתרופוסופי ) – ומציעים פדגוגיות חלופיות האמורות להכשיר מורים טובים יותר . משרד החינוך עצמו מפעיל תכנית חלופית ייחודית להכשרת מורים : תכנית " חותם " . תכנית הכשרה זו מושפעת ממגמות הרווחות בארצות הברית , ומטרתה היא להכשיר להוראה אקדמאים מצטיינים . מסלול ההכשרה בתכנית זו הוא מקוצר : כמה שבועות של לימודים מרוכזים בקיץ , ולאחריהם הוראה מעשית בבית הספר ) תוך כדי קבלת ליווי ) והמשך לימודים במכללה יום בשבוע . כל תכניות ההכשרה החלופיות פועלות במציאות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help