sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מוסדות להשכלה גבוהה בספרות המחקר נטען כי מוסדות להשכלה גבוהה הם ארגונים בעלי מהות ערכית אשר ממלאים תפקידים חברתיים מסורתיים ) . ( Hartley , 2009 המבנה המערכתי של מוסדות אלה רופף , והם מתאפיינים בתרבות ארגונית קולגיאלית ; מתקיימים בהם תהליכים מורכבים של קבלת החלטות , והמטרות שלהם עמומות . יש המגדירים אותם כ " עסק בשל " ) – ( mature enterprise ותיק , מתנגד לסיכון ולשינוי , שבע רצון מעצמו ) . ( White & Glickman , 2007 בדרך כלל שינויים במוסדות להשכלה גבוהה הם אטיים , פוליטיים ומורכבים יותר מאשר בארגונים אחרים ) עסקיים , מסחריים , תעשייתיים ) , וההשפעה של כוחות חיצוניים עליהם היא פחותה ) . ( Kezar , 2011 כוחות התמד והסתגלות לשינויים מתקיימים במוסדות להשכלה גבוהה זה לצד זה , ושניהם מתעמתים עם כוחות חיצוניים החותרים להגדרות חדשות ולשינויים . החשש מפני איבוד יוקרתם ופיחות במעמדם עקב התרחקות מן התפקידים החברתיים המסורתיים , יכול לגרום להימנעותם של הארגונים האלה מעריכת שינויים משמעותיים . הדילמה הזו , בין שימור המסורת לבין צווי המודרניות או הקונפליקט בין עבר לעתיד , מביאה לכך ששינויים במוסדות להשכלה הגבוהה מהווים מושא לעיון ולמחקר ייחודי ) . ( Gumport , 2000 ; Kerr , 1987 ; Vaira , 2004 בד בבד תהליכי גלובליזציה מואצים , שינויים תרבותיים - חברתיים והתגברות ההפרטה של מערכות חינוך גורמים לחיזוק ההשפעה ה " שיווקית " לחדש ולשנות . המוסדות להשכלה גבוהה מנסים להתאים את עצמם לתנאים החדשים . עליהם לשרת קהלים רחבים מאוד בתחום תחרותי , ולפיכך התכניות הנלמדות בהם מגוונות ביותר ומנסות לענות על הדרישות הגוברות ליצירתיות ולחשיבה מסדר גבוה של בוגרי התכניות . רבות נכתב על אודות ההכרח לשנות את מערך ההשכלה הגבוהה ) להנהיג בה חדשנות בתכניות לימודים , בדרכי הוראה ובדרכי הערכה , להגביר את היעילות הארגונית בנושאים דוגמת מנהל וניהול תקציבי וכן הלאה ) בעידן הדורש שקיפות , אחריותיות , יעילות והיענות לצרכים חברתיים משתנים ) . ( Gibson , 2010 ; Spring , 2008 ; Westera , 2004 ; White & Glickman , 2007 התהליכים המתרחשים כיום במערכת ההשכלה הגבוהה מתאפיינים בבחינה מחודשת של תחומי הדעת – שילוב ביניהם ויצירה של דיסציפלינות היברידיות , כמו גם הוראת תחומי דעת חדשים ותכניות אשר לא היו קיימות בעבר . שינויים אלה מבטאים את השפעת החברה והסביבה על המתרחש באקדמיה , השפעה אשר במובן מסוים מנתצת את האתוס של מגדל שן אקדמי המנותק מהנעשה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help