sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

יש הסבורים כי מקורה של החדשנות הוא בצורך לפתור בעיות ; ראשית התהליך החדשני בתחושה שנדרש שינוי , וסיומו ביישום מוצלח של רעיון השינוי ) . ( Clapham , 2003 : 366 המעבר מפרקטיקה קיימת לפרקטיקה חדשה עשוי להסתמך על ידע קיים שלא יושם עד כה , על חשיפת דבר מה שלא היה ידוע לפני כן , על שילוב בין חשיפת דבר מה חדש לבין גופי ידע קיימים ) חיבורם יחדיו בהרכב ייחודי כלשהו לא נעשה עד כה ) או על המצאה חדשה לחלוטין ) Kostoff , . ( 2003 ספר זה אינו דן בהמצאות טכנולוגיות או מדעיות , אלא בחדשנות בארגונים חינוכיים וציבוריים שמטרתם היא הכשרת מורים . זוהי חדשנות שעניינה הוא לא במנהל ובמבנה הארגוני , אלא בתהליכי הכשרה ו " הצמחה " של מורים אשר ילמדו את הדורות הבאים – חדשנות פדגוגית . חדשנות כזו עשויה להתאפיין באימוץ שינויים קטנים שיושמו כבר בארגונים אחרים , מעין ' איים של חדשנות' ) אבידב - אונגר ועשת - אלקלעי , (; 2012 לחלופין , היא עשויה להיות רדיקלית ) כזו המבקשת לפתח תהליכים חדשים לחלוטין ) ואף מערכתית ) כזו המבקשת לחולל שינוי יסודי בתרבות הארגון או המוסד ) ) . ( Mulgan & Albury , 2003 פדגוגיה , חדשנות ואידאולוגיה בספר זה פדגוגיה מוגדרת כמבנה חברתי אשר מייצג עקרונות ותפיסות , ומאפיין את הנורמות והפעולות הנגזרות מעקרונות אלה ) . ( Bernstein , 1996 פדגוגיה וסדר חברתי שזורים אפוא זה בזה , וקיימים ביניהם תהליכי משוב הדדיים . הפדגוגיה מהווה מערכת בקרה אשר מווסתת בין כוחות השימור לכוחות השינוי הפועלים בו - זמנית בכל חברה . למעשה , כל אקט פדגוגי וכל שיקול דעת בהוראה ובחינוך הם תוצר של הכרעה אידאולוגית ) הרפז , . ( 2000 כל חדשנות במישור הפדגוגי היא אפוא אקט אידאולוגי – הכרעת מורה בכיתתו בבית הספר , הכשרת מורים במוסד להשכלה גבוהה וכן הלאה . פעמים רבות הדיון על אודות חדשנות פדגוגית אינו דיון " טכני " הבוחן דרכים חדשות ויצירתיות לפתרון בעיות , אלא שאלה פוליטית אידאולוגית שעניינה הוא תפיסות עולם ועמדות ערכיות . דיון זה מעוגן במסגרות מושגיות העוסקות בהבנת מהות הידע ובמשמעותם של תהליכי למידה והוראה . בתקופות של שינוי וחוסר יציבות – הן בשל שינויים חברתיים ודמוגרפיים , הן בשל מהפכות טכנולוגיות – נוצר דיון ער בשאלות פדגוגיות למיניהן , והנטייה היא להציע כיוונים חדשים של חשיבה ועשייה . הפרקים בשער הפותח את הספר עוסקים בסוגיה זו , והם מלמדים על השפעתה הרבה של האידאולוגיה בנושא של חדשנות פדגוגית .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help