sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מפעילותם ההדדית של שלושה מרכיבים : ה " עצמי “ , ההתנהגות והסביבה . צימרמן מדבר על הוויסות כעל תהליך אינטראקטיבי , שבו תפיסת ה " עצמי “ מושפעת מאירועים בסביבה ומשפיעה על הסביבה דרך ויסות ההתנהגות . הלומד הניצב בפני משימה מושפע מהאירועים סביבו ומגיב בהתאם למידע שלו לגבי ההקשר ולגבי תחושת המסוגלות העצמית שלו . הוויסות מורכב מאסטרטגיות שהתלמיד מפעיל כדי לשלוט באמונותיו , בהתנהגותו ובסביבתו ) . ) Zimmerman , 1994 גישת ההקשר החברתי והסביבתי מצביעה על שלושה תת - תהליכים שהמווסת מפעיל : ) א ( התבוננות עצמית - פיקוח מתמשך על הביצועים שלו והערכה של מידת ההתקדמות אל המטרות ; ) ב ( שיפוט עצמי - השוואת הביצועים לסטנדרטים ) כמו נורמה חברתית ( , לביצועים שלו בעבר ולקריטריונים כוללים ; ) ג ( תגובה עצמית - תגובה של התלמיד ברמה האישית , ההתנהגותית והסביבתית . לפי צימרמן , הבחירה לבצע התנהגות אסטרטגית והנכונות להשקיע מאמץ והתמדה מושפעות הן מתחושת היכולת לווסת רגשות והן מהשפעות חברתיות . ) Zimmerman , 1989 , 1994 חוקרים מאסכולת ויגוצקי מדגישים גם הם את ההקשר החברתי של הוויסות . לפי תפיסתם , האינטראקציה החברתית מפתחת בהדרגה את הדיבור הפנימי של הלומד , והדבר מאפשר לו לכוון את למידתו . הדיבור הפנימי מדריך את מחשבותיו ופעולותיו בלמידה מאומצת ומכוונת . מכאן שהלמידה המתואמת מתחילה בעולם החברתי ונוצרת כתוצאה מכך שהיחיד מפנים את הניסיונות החברתיים המשותפים שעבר למשל בבית ובבית הספר . גם כשהלומד בודד , הוא מנהל עם עצמו דיאלוג פנימי כמאזין של עצמו ) Henderson & Cunningham , . ) 1994 ; Rohrkemper , 1989 חוקרים אחרים הפועלים על פי הגישה החברתית - סביבתית תופסים את הלמידה כממוקמת בהקשר ספציפי , ועל כן מסתייגים מההתייחסות הכוללת לתהליך הוויסות . לטענתם , הוויסות העצמי , ככל למידה , קשור לסיטואציה מסוימת ולתחום הידע שבו הוא מתרחש , ולפיכך אין להתייחס אליו באופן דומה בהקשריו השונים . למשל , מידת ההיכרות של הלומד עם תחום הידע ואופי המשימות שהוא מקבל בו יקבעו את נכונותו לווסת . חוקרים אלה מצאו כי תחומי דעת ספציפיים ואפיונים שונים של הלמידה משפיעים על רמת הוויסות . אצל תלמידי קולג ‘ למשל נמצאו הבדלים בדפוסי הוויסות והמוטיבציה בין לימודי מדעים ללימודים הומניים . הלימודים המדעיים התבססו על גישות שמרניות יותר לעומת הלימודים ההומניים , שהייתה בהם למידה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help