sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הדגשים שונים בתהליך הוויסות תפיסת תהליך הוויסות העצמי מושפעת אצל החוקרים השונים מהגישות התאורטיות שלהם לגבי למידה בכלל . הגישה התאורטית משפיעה הן על מודל הוויסות שמציע החוקר והן על הדגשת הגורמים התורמים לדעתו לפיתוח הוויסות ) . ) Zimmerman , 1989 קיימות שלוש גישות מרכזיות ביחס לתהליך הוויסות , וכל אחת מהן מדגישה היבט אחר שלו : הדגשת התהליך הקוגניטיבי בוויסות ; הדגשת המרכיב המוטיבציוני בוויסות ; הדגשת ההקשר החברתי והסביבתי בוויסות . הגישה המדגישה את התהליך הקוגניטיבי הגישה הקוגניטיבית היא גישה מרכזית ביחס לוויסות הרואה בו תהליך קוגניטיבי ביסודו . לפי גישה זו הוויסות נתפס כתהליך שיפוטי , מודע ומכוון , ומושם בו דגש על הידע הקודם של הלומד . חוקרים הנוקטים גישה זו ממחישים את התהליך הקוגניטיבי המושכל שבוויסות בעזרת תיאור תהליך למידה של לומדת מווסתת טובה : בתחילת המשימה היא מציבה לעצמה מטרות , בכל שלבי המשימה היא מודעת לידע שלה בתחום הלמידה וגם לאמונות שלה באשר ליכולתה לפעול במשימה ומנסה להשפיע עליהן . היא ב . פיקוח - תהליך המתרחש תוך כדי למידה . הלומד בוחן את התקדמותו ביחס למטרות שהציב ופועל על מנת לווסת את עצמו ואת סביבתו . אם הוא אינו משיג את מטרותיו , הוא פועל בגמישות כדי לשנות את האסטרטגיות שהוא מפעיל . ג . משוב והערכה - בסוף התהליך מתקבלות תגובות רפלקטיביות ממשובים מהסביבה או מהלומד עצמו . למשובים תפקיד כפול : לבדוק אם נדרש תיקון למה שכבר נעשה וללמוד לקחים לעתיד . בשלושת השלבים האלה הלומד מווסת קודם כול את עצמו - את הקוגניציה , המוטיבציה , הרגש ואת ההתנהגות . כך למשל הוא יכול לווסת את היכולת שלו לעמוד בזמנים ולשמור על קשב ממוקד לאורך המשימה . בנוסף לכך הוא מווסת את הסביבה שבתוכה הוא פועל . כך למשל הוא יכול לווסת את המקום שבו הוא יושב , את חפציו ואת האנשים הסובבים אותו - מורים וחברים שבהם הוא יכול להיעזר ) . ) Pintrich , 2000

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help