sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הכתיבה , הקריאה והוראתם . אני מניחה שתכנים עיוניים אלו מוכרים בחלקם לחלק מהקוראים ; הספר מציע מסגור מחדש ( reframing ) של ידע טקסטואלי זה על מנת לרתום אותו לעשייה וללמידה בסדנה . מטרה עקיפה היא לעדן את מיומנויות הקריאה וההקשבה ואת תשומת הלב להדים שהכתיבה מעוררת בנו . הסקירה העיונית בשילוב דיון במשימות הכתיבה ובדרכי ההנחיה נותנים ביטוי לעקרונות הדידקטיים שבבסיס הגישה . עקרונות אלו יכולים לשמש באופן מעשי אנשי חינוך והכשרה וגם אנשי הדרכה ופיתוח . מנקודת ראות אחרת , יאפשרו סקירה זו ודיון זה לחשוף את תרומתה של הכתיבה לתהליך עיצוב הסובייקט הכותב . הדוגמאות נבחרו כדי להציג מנעד רחב של אפשרויות ביצוע וכדי להאיר צדדים שונים של התמודדות עם המשימות ; הן הופכות את דרכי המבע של הכותבים לנראות לעין מבלי לשפוט אותן לאור מושגים של " יופי" או התאמה למתבקש . אופן ההתבוננות הוא הפוך : מכיוון שהטקסטים נכתבו בעקבות משימת כתיבה , יש לחקור אותם כעונים על המשימה ונותנים ביטוי לפן מסוים מאפשרויותיה . מזווית זו – הספר הוא השראה לכתיבה . מה נכלל בספר ? הספר הוא תוצר של בחירות , העדפות וויתורים הקשורים למטרתו הכפולה - הצגת מגוון משימות כתיבה בשילוב חומר עיוני . בחרתי לכלול בו מבחר מצומצם אך מפורט של משימות כתיבה על פני האפשרות של הצעת מגוון עשיר של משימות ללא רקע . מדוע ? הרעיון הוא לתעד את האופן שבו שאלות עיוניות על מהות הטקסט והתקבלותו באות לידי ביטוי בתהליכי היצירה עצמה . חשוב לי להציע " משחקי כתיבה " לא רק כדרך לפתח יצירתיות והגמשת הדמיון , אלא גם כצוהר למארג הצפוף של רגשות ומוסכמות , אמונות , השערות והנחות הבאים לידי ביטוי בטקסטים . מסיבה זו איני מציעה " רשימה של תכסיסי כתיבה " , שיכולה להיות פתרון נוח ויישומי לעידוד כתיבה בבית הספר ; לעומת זאת , אני מתעקשת ללמד דרכי חשיבה מסתעפות לגבי מעשה הכתיבה והקריאה , על מנת לתרגל חקירה מעמיקה של טקסטים . ראיית התוצרים הכתובים בעזרת המשקפיים החינוכיים של תכנית הלימודים וההישגים הצפויים תהיה שלב אפשרי בתהליך העבודה בקבוצה אשר אכן יתקיים בהתאם לנסיבות . שלב זה מתבצע בכיתה כאשר אני מלמדת מורות , אך הוא חורג ממטרת הספר הנוכחי . הרעיון הוא אפוא להבליט את צפיפות הטקסט בעזרת דיון וניתוח של תוצרי כתיבה שנוצרו באופנים לא - שגרתיים עוקפי היגיון . תיאוריה ופרקטיקה מייצרות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help