sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פואנקינוס מייצגת התנהלות יומיומית של שוק עבודה מצליח ומודרני . קריאה בטקסט זה מאפשרת להצביע על סכנה נוספת – הפנמה וקבלה , בקרב הנשים עצמן , של התנהלות עסקית המייחסת להן מעמד של עובד מסוג אחר , מתאים פחות מגבר לקידום וחשוף יותר לפגיעות סמויות בכבוד , המתרחשות מדי יום ביומו במרחב התעסוקה . הפרק האחרון בשער זה עוסק בפגיעה הייחודית בכבודן של נשים בזנות . באמצעות שני פסקי דין וקטע קצר מאלנבי של גדי טאוב מצטייר הקלון החברתי הנגזר על נשים בזנות על ידי מערכת חברתית , כלכלית ומשפטית המתייגת אותן כנטולות כבוד . השער השלישי מפנה מבט אל פגיעה בכבוד וכינון כבוד במסגרות של ארגונים היררכיים במובהק . פרק א עוסק בסיפורו הידוע של הרמן מלוויל בארטלבי . במרכז הסיפור אדם המועסק בעבודה שבה הוא משמש מעין מכונה המופעלת על ידי המעביד מתוך שלילת אנושיותו באופן שמוביל לעמדה קיצונית של סירוב עד מוות . פרק ב מוביל למחוזות ההיררכיה הצה " לית . קטע מספרו של רון לשם אם יש גן עדן מייצג את המורכבות של שמירה על כבוד ואת חיוניותה גם , ודווקא , בארגון צבאי נוקשה . הוא מדגים כיצד כינון של רגישות וכבוד במסגרת זו מתבטא באיזון מורכב בין כוח וסמכות לבין אמפתיה ואיפוק . פרק ג מציג שני טקסטים המתארים מפגש בין רופא לחולה . מדובר בשדה יומיומי מורכב המייצג פערי כוח ומידע , חרדה ופגיעות , ומציב את ההכרה בכבוד במרכז . חדר מספר 10 של יהושע קנז מסרטט את עוצמת הפגיעה בכבוד הנוצרת כלאחר יד על ידי רופא משפחה במפגש עם מטופל קשיש . מול סצנה זו מוצב טקסט שכתב ד " ר גידי שטיין – תיאור עדין ופשוט לכאורה , המדגיש את הדרכים המעודנות שבאמצעותן ניתן להכיר בכבודם של מטופלים ואת עוצמתה של ההכרה בכבוד בסיטואציה רפואית . הפרק האחרון עוסק במצבם של העובדות והעובדים המכונים " לא חוקיים" דרך ספרה של אבירמה גולן אשה זרה . הטקסט חושף את המנגנון החברתי המאפשר העסקה נרחבת של גברים ונשים בעבודות שמעטים היו בוחרים בהן בחירה חופשית – עבודות נטולות כבוד , תגמול ראוי או אופק של מימוש עצמי . עובדים אלה נשארים שקופים בעינינו שלנו , " המקומיים " , ושקיפות זו מצמצמת את אנושיותם ומכרסמת בכבודם . הקשב המתאפשר דרך גיבורת הסיפור חותר תחת האפשרות של אי - ראיית הזולת " הלא חוקי " .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help