sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

היצירה הספרותית מעבירה אותנו , כקוראות וכקוראים , לתוך מצב תודעה המקדם קשב מסוג מיוחד ( . ( attentiveness בכוחו של סיפור טוב ללכוד את הקשב שלנו ולמקד אותו באחרת ובאחר , מתוך שכלול היכולת להתקרב לדמויות ולרעיונות זרים ואף מנוגדים לתודעתנו ולפתח הבנה כלפי נקודת מבטו של הזולת . באוסף זה מובא מקבץ טקסטים ספרותיים שבכוחם לייצר קשב מסוג כזה . זהו קשב , כך אני מאמינה , הקשור ישירות להבנת עומק של הזכות לכבוד , משום שהוא מקדם את היכולת לדמיין את הזולת . " לדמיין את הזולת " , כותב עמוס עוז , " אין זה רק אמצעי אסתטי . לדמיין את הזולת , הוא , בעיני , ציווי מוסרי חשוב . זאת ועוד : לדמיין את הזולת [ ... ] הרי זה גם תענוג אנושי עמוק ומעודן מאוד " . וליד כל אלה , לדמיין את הזולת פירושו גם לפתח את היכולת לתפוס את כבודו של הזולת כדומה לכבודנו שלנו ; לחוש את השפלתה של הגיבורה בסיפור שאנו קוראים כאילו משפילים אותנו ולחוות את ההכרה בכבודה כאילו מכירים בכבודנו שלנו . פועלה זה של הספרות קשור באופן עמוק לרציונל הבסיסי של המשפט . כל שיטת משפט מושתתת על הכרה בייחודה של כל תודעה אנושית . על רקע ההכרה הזאת מתקיים החיוב לכבד את האינדיווידואליות והאוטונומיה של כל איש ואישה ולהגן עליהן . התפיסה של זכויות אדם ושל הכרה בכבוד האישה והאיש קשורה בקשר אינהרנטי אל ההכרה בייחודה של כל תודעה אנושית . התפיסה של חבות אישית וזכאות אישית , שבלעדיה אין קיום למשפט , מבוססת על ההכרה במובחנות של כל אישה ואיש , ובה בעת על ההכרה בדבר חובות וזכויות משותפים לכול . ענייננו הוא בהתבוננות פרשנית ביצירות ספרותיות . אפיון ופרשנות של תכנים אמנותיים הם כידוע עניינים מורכבים , שאינם מאפשרים בדרך כלל קביעות נחרצות וחד - משמעיות . בכל הנוגע לדיון שלפנינו די בהארות הקצרות הבאות כדי להנהיר את אופי הקריאה המוצעת כאן . אל מי מדברת הכותבת ? לאיזה קהל יעד מפנה הכותב את יצירתו ? ז ' אן פול סארטר , בנסותו להשיב על השאלה " הספרות מה היא ? " , כותב בעניין זה : " לכאורה , אין בזה שום ספק : כותבים בשביל הקורא האוניברסלי [ ... ] ואולם זהו חלום מופשט – בין אם ירצה ובין אם לאו , ואפילו יפזול אל תהילת הנצח , הסופר מדבר אל בני - זמנו , אל בני ארצו , אל אחיו לגזע ולמעמד " . אולם גם אם הכותבת לכודה בכבלי זמנה , מעמדה , מקום מושבה וכיוצא באלה מגבלות וחסמים , הדמיון של הקוראת נמצא מחוץ לכל אלה . יצירה אמנותית עשויה לייצר משמעות הרלוונטית במיוחד לקבוצה מצומצמת – הקשורה ליוצרת 8 עמוס עוז , על מדרונות הר געש ( כתר , , ( 2006 עמ ' . 80 9 ז ' אן פול סארטר , הספרות מה היא ? ( אליה גילדין מתרגמת , דביר , , ( 2007 עמ ' . 88 - 87

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help