sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

סטטיסטיקה בגובה העיניים – מבוא כללי יש השונאים את עצם המילה סטטיסטיקה , אבל אני מוצא אותה מלאת יופי וענין . כאשר אין משתמשים ביד גסה בשיטות המתוחכמות שהיא מציעה , ונזהרים בפרשנותה , כוחה להתמודד עם תופעות סבוכות הוא יוצא דופן . אלה הם הכלים היחידים שיכולים לפתוח צוהר בחומת הקשיים שחוסמת את התפתחותו של מדע האדם . סר פרנסיס גלטון ( Francis Galton , 1882 - 1911 ) מאבות הסטטיסטיקה יעדים - מדריך מקצועי וידידותי לקורא לא מקצועי ספרי " סטטיסטיקה בגובה העיניים " נכתבו במטרה להנגיש את נושאי הסטטיסטיקה וההסתברות לקהל קוראים רחב ככל האפשר . לשם כך גם לא הצבנו בפני הקוראים דרישות של ידע מוקדם ( או של נטיה מתמטית ... ) . הנושאים הרבים שבהם נעסוק בסדרת הספרים מוצגים בפני הקוראים בצורה הדרגתית , ידידותית ופשוטה להבנה , באופן שנועד להסיר חששות ודעות קדומות שיש , אולי , לקורא הספקן . אין כיום עוררין על כך שידע בסיסי בסטטיסטיקה ובהסתברות הוא הכרחי להבנה טובה ולשימוש מועיל בשפע המידע המציף אותנו . ידע בסיסי בנושאים אלו עוזר בהבנת דיווחים כמותיים בתקשורת ובספרות המקצועית ומאפשר קריאה מושכלת בעין ביקורתית . מבנה סדרת הספרים בסדרה ארבעה שערים : שער ראשון – סטטיסטיקה תיאורית ; שער שני – הסתברות ; שער שלישי – הסקה סטטיסטית , כולם בגובה העיניים . על פי הניסיון , בקורס בסיסי של שני סמסטרים ניתן לכסות את כל שלושת השערים הראשונים . השער הרביעי כולל נושאים נבחרים חשובים בהסקה סטטיסטית אשר לא כלולים בדרך כלל בקורס רגיל : ניתוח שונות חד - כיווני וסטטיסטיקה א - פרמטרית . נראה לנו שהרחבות אלו של רעיונות ושל כלים שימושיים עוזרות להבנה עמוקה יותר של הסטטיסטיקה . נהוג להציג נושאים אלו בקורסים מתקדמים יותר של סטטיסטיקה – לתואר שני במדעי החברה , פסיכולוגיה , מדעי הרפואה , מנהל עסקים , ועוד . הספרים כתובים כך שגם קורא מתחיל יוכל , באופן עצמאי , לעקוב בצורה מסודרת אחר הסדרה כולה , או להתמקד בנושאים המתאימים לצרכיו . עם זאת , הכוונה העיקרית היא שהספרים ישמשו כמלווי דרך ( text books ) בקורסי יסוד מגוונים ככל האפשר – באוניברסיטאות ובמכללות . - בגוף הספרים יש חלקים המסומנים בעינית ( , ( אלו ( כמו גם הנספחים ) נכתבו לטובת המתעניינים ונועדו להרחבת הדעת , אפשר לדלג עליהם מבלי לפגוע בהבנת הנושאים ( עם זאת , מומלץ להעיף בהם מבט סקרני ... ) . - כל פרק מסתיים בסקירה כללית של הרעיונות , התובנות והכלים שנרכשו בפרק זה . כמו כן , מובאים בסוף כל פרק פרויקטים להערכה עצמית , כשהכוונה היא שהקוראים יבחנו את עצמם בנושאים שהועלו בפרק , אל מול הפתרונות המפורטים שמוצגים בהמשך . לבסוף מובאת גם רשימה מגוונת של תרגילים ( ללא פתרונות ) . אלו נועדו לשמש את המורים , שיוכלו לבחור מתוכם מטלות לתלמידיהם .

לויתן, תלמה

רביב, אלונה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help