sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מאידך גיסא , היא מקנה למשפט העברי תפקיד צנוע יותר , אך בה בשעה ריאלי ומבוסס הרבה יותר , שלפיו במקרי לקונה יחויב בית המשפט לשקול את עמדת המשפט העברי , אך יישמר בידו שיקול הדעת לגבי ההכרעה הסופית אם לאמץ עמדה זו . שקילה זו של עמדת המשפט העברי תיעשה בכתב , בגוף פסק הדין . מהלך משולב של חיזוק זהותו היהודית של המשפט הישראלי והעצמת אופיו הדמוקרטי על פי רוב , חיזוק זהותה היהודית של מדינת ישראל בא על חשבון נסיגה באופייה הדמוקרטי , ואילו העצמת אופייה הדמוקרטי כרוכה בכרסום בזהותה היהודית . לעומת זאת , בנוסח המוצע כאן לתיקון חוק יסודות המשפט מתאפשר לבצע מהלך אחד משולב שבו תחוזק זהותה היהודית של מערכת המשפט הישראלית ובו בזמן יועצם אופייה הדמוקרטי . שינוי זה של חוק יסודות המשפט אף הולם בצורה ראויה יותר את הגדרתה של מדינת ישראל " מדינה יהודית ודמוקרטית " , שמכוחה למורשת היהודית יש תפקיד דיאלוגי ( ולא מונולוגי ) בעיצוב התרבות הישראלית בכלל והתרבות המשפטית בפרט . הקמת מנגנון למתן חוות דעת לשופטים בתחום המשפט העברי בהנחה שארון הספרים של המשפט העברי אינו נגיש לחלק ניכר מן השופטים , ההצעה צריכה לכלול גם הקמת מנגנון איכותי יעיל שיאפשר פנייה של השופטים לקבלת חוות דעת ממיטב חוקרי המשפט העברי . מנגנון זה ראוי שיתבסס על גופי המחקר האקדמיים המובילים בתחום המשפט העברי ( בדומה לגופי מחקר הפועלים באירופה המייעצים למחוקקים ולבתי משפט בתחומי המשפט ההשוואתי ) . בדרך זו תוכל מערכת המשפט הישראלית ליהנות מן המסד המחקרי בתחום המשפט העברי הדרוש להעשרת פסיקותיה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help