sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אליהן . הדוגלים בגישה זו מבקשים לברר מבחינה רעיונית — פילוסופית ותיאולוגית — כיצד ניתן לקיים את חיי האמונה בה ' וקיום מצוותיו מבלי לבססם על נתונים שהמדע עשוי לשלול — כגון המהימנות ההיסטורית של חלקי המקרא השונים , שלמותו ואחדותו של כל אחד מספרי המקרא , זמן חיבורה של הספרות המקראית על כל חלקיה או זהותם של הסופרים שהעלו אותה על הכתב וכיוצא באלה . דוגמה ידועה לניסיון שכזה ביחס לחקר התורה היא הפתרון שהציע הרב מרדכי ברויאר לשאלת אחדותה של התורה ומועד חיבורה . עמדתו היא שיש לקבל את התיאוריה הידועה בשם השערת התעודות , כפי שהציע אותה המחקר הביקורתי הקלאסי מאז אמצע המאה השמונה עשרה ועד סמוך לימינו . תורת התעודות גורסת שהתורה היא חיבור של כמה תעודות השזורות זו בתוך זו לכל אורכה , אך לדעתו של הרב ברויאר בניגוד להשערת המחקר , התעודות הללו לא נוצרו בידי אסכולות ספרותיות שונות שפעלו בישראל בימי קדם ושחזרו , כל אחת לפי דרכה , את המאורעות ואת המצוות שניתנו , אלא הן יצאו מתחת ידו של ה ' , נותן התורה , וניתנו למשה כשהן כבר מחוברות יחדיו . יסוד החשיבה המדעית הביקורתית הוא שהמדע חייב להיות נטול פניות : אי אפשר שהנחות מוקדמות , אמוניות או אחרות , ידריכו את המחקר לעבר מסקנות . לפיכך , ארכיאולוג , לדוגמה , אמור לגשת לחפירה מבלי שהוא מחויב מראש להנחות כלשהן בדבר הסודות הטמונים באדמה והמסקנות העשויות לעלות מהם . רדיפת האמת ודחיית כל סילוף ועיוות הן גם היסוד של יראת ה ' . ארכיאולוג ירא שמים , הנרתע מפני השקר והסילוף ורק האמת היא נר לרגליו , אמור לראות את עצמו מצווה לקבל עליו רק את העובדות המתגלות מהחפירה והחקירה — דווקא מכוח אמונתו ומחויבותו הדתית . בנקודה זו מצטלבות אפוא דרך המחקר ודרך האמונה . וכשם שארכיאולוג שאין יראת ה ' בלבבו המטה את המחקר מפני סיבות שונות , כגון נטיותיו הפוליטיות או רצונו לשאת חן בעיני האמונים על מוסכמות עולם המדע , אינו נאמן לכללי השיטה המדעית , כך גם הארכיאולוג ירא השמים , אם הוא ניגש לעבודת המחקר עם תחושת חובה לדבוק במוסכמות של הדת או של הציבור הדתי ביחס למסקנות שהוא רשאי להגיע אליהן , אינו נאמן לחובתו הדתית . לפיכך , יש חשיבות ראשונה במעלה לגיבושן ופיתוחן של גישות דתיות המשחררות את עולם המחקר המדעי מכל כפיפות לתוצר מסוים ובמקביל משחררות את העולם האמוני מאימת המסקנות של המחקר המדעי . יהיה בכך כדי לתרום להתקדמות המחקר חסר הפניות , אך גם לגיבושה של אמונה אמיצה וברורה , שאינה נושאת פנים ואיננה מתייראת מהשימוש בכלים שהמדע מעמיד לרשותה . תחת זאת , היא מאמצת אותם באהדה , תוך הכרה שהחתירה לאמת מדעית היא חובה דתית . דברים אלה נכונים בכל תחומי הדעת , לרבות מדעי היהדות . אך האתגר שהם מציבים גדול במיוחד בתחום לימוד כתבי הקודש ופרשנותם , ובתחום זה גם חשיבותם הרבה ביותר . פיתוח גישות המאפשרות חקירה מדעית חסרת פניות של ספרות המקרא ושל כל הקשור אליה — בראש ובראשונה פרשנותה על פי פשוטה על כל המשתמע מכך , לרבות תהליכי החיבור והמסירה , אך גם לימוד ההיסטוריה והריאליה של העולם המקראי בפני עצמו ; הבנת האמונות והדעות המובעות במקרא ; חקר דרכו של מקרא ואופיו הספרותי לכל סוגיו ; וראיית המקרא בהקשרו התרבותי הקדום — מבלי להביא לערעור של האמונה בה ' ושל המחויבות לקיום המצוות , הוא מן האתגרים הדחופים ביותר בימינו . הממצאים של חקר המקרא וחקר העולם הקדום הגיעו לידיעת הרבים , צברו משקל עצום ונסקו לרמת שכנוע מרשימה ביותר עד שאי אפשר כלל להתעלם מהם ולא ניתן לבטלם .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help