sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הדיווחים למוקדי 100 של המשטרה כאשר בוחנים את מספר הדיווחים על אירועים פליליים למוקדי 100 של המשטרה , מוצאים כי מספרם ל – 1 , 000 תושבים ביישובים הערביים עומד על כרבע עד חמישית ממספרם ביישובים היהודיים , בכל המחוזות בארץ . הפער הניכר נובע במידה רבה מההבדלים הקיימים בין יישובים ערביים ליהודיים בשיעורי האירועים . לפיכך בחנו את היחס בין מספר הדיווחים הללו לבין מספר האירועים הפליליים , נתון שעשוי ללמד על מידת האמון שהציבור רוחש למשטרה . ביישובים הערביים היחס מגיע לפחות ממחצית מערכו ביישובים היהודיים , והפער גדול בעברות של סדר ציבורי ובעברות נגד גוף . באופן כללי היחס עלה במרוצת השנים , וביישובים הערביים בקצב מהיר יותר . ההסתברות שקרבן עברה ערבי ידווח למשטרה נמוכה בהרבה מההסתברות שיהודי ידווח , בכל סוגי העברות שבחן הסקר החברתי של הלמ " ס : במקרה של פגיעה גופנית היא עומדת על כשלושה רבעים מההסתברות בקרב יהודים , ובעברות רכוש היא עומדת על שליש עד מחצית בלבד . קרבנות נוצרים נוטים לדווח למשטרה יותר ממוסלמים , והוא הדין בתושביהם של יישובים כפריים לעומת תושביהם של יישובים עירוניים גדולים . תופעות אלו מתיישבות עם הממצא שקבוצות מיעוט מהמעמדות החברתיים – כלכליים הנמוכים ומחברות מסורתיות נוטות להימנע ממגע עם רשויות אכיפת החוק . המעצרים שיעור המעצרים של גברים מוסלמים יותר מכפול מזה של גברים יהודים , ופער זה לא השתנה במהלך השנים ; הפערים גדולים עוד יותר בקרב צעירים — למשל , בקרב גברים בני 24 - 20 שיעור המעצרים של מוסלמים עולה על 80 ל – 1 , 000 ושל יהודים עומד על כ – 20 ל – , 1 , 000 ובעברות נגד אדם הפער בשיעור המעצרים אף מגיע לפי . 8 בשנות התשעים נרשמה ירידה בשיעור המעצרים בכל קבוצות הגיל והאוכלוסייה , ובפרט בקרב בני נוער מוסלמים , אולם בעשור הקודם היא התמתנה ואף נבלמה . במקרה של עברות סדר ציבורי אף חלה עלייה — מאז תחילת האינתיפאדה השנייה — בשיעור המעצרים של גברים מוסלמים . שיעור המעצרים של דרוזים דומה לזה של יהודים והתפתח כמותו במהלך השנים . עברות המין ונגד ביטחון המדינה והעברות נגד גוף שבגינן נעצרו מוסלמים עולות בחומרתן על העברות שביצעו העצורים היהודים , והתמונה מתהפכת במקרה של עברות סדר ציבורי . חומרתן של העברות שכלל העצורים נחשדו בהן עלתה במתינות בשני העשורים הנסקרים . גזרי הדין שיעור הגברים המורשעים בקרב הערבים גבוה בהרבה משיעורם בקרב היהודים — למעלה מ – 10 ל – 1 , 000 לעומת פחות מ – 6 ל – 1 , 000 בשלהי העשור הקודם . הבדלים אלו ניכרים בכל קבוצות הגיל והעברה . בשני העשורים שחלפו חלה ירידה בולטת בשיעור המורשעים , ערבים ויהודים כאחד , ואצל בני נוער מוסלמים היא הייתה מהירה יותר ; במקביל לפרוץ האינתיפאדה השנייה חלה אצל הערבים עלייה בולטת בשיעורי המורשעים בעברות של הפרת הסדר הציבורי , אך בהמשך העשור התהפכה המגמה . ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם ההבדלים בין דפוסי המעצרים בשני המגזרים ועם השינויים שחלו בהם על פני זמן . אשר למספר המצטבר של הרשעות , גברים מוסלמים שהורשעו לפחות פעם אחת בשנים 2010 - 1990 צברו יותר הרשעות בממוצע . בקרב בני , 44 - 40 למשל , המספר עמד ב – 2010 על כ – , 1 . 5 לעומת כ – 1 . 4 אצל יהודים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help