sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לראויה ? האם והיכן מעוגנות התכליות הראויות ? מהי רמת ההסתברות הנדרשת מאמצעי על מנת שייחשב יעיל ? האם — בגדר המבחן השני של המידתיות — נדרש שהאמצעי הפוגעני פחות יהיה יעיל במידה זהה לזו של האמצעי הנבחן או שמא נדרשת רק דרגה דומה של יעילות ? כיצד אמורה להיערך הבחינה בשלב האחרון , ומהי בדיוק השאלה שיש לענות עליה בשלב זה ? האם לכל הזכויות משקל זהה של חשיבות ? האם התחרות בין זכות לבין תכלית היא תחרות בין שוות ( כלומר האם עורכים אופטימיזציה לשתיהן , דהיינו מנסים לתת ביטוי מרבי לכל אחד מצדי המשוואה , בלי להעניק עדיפות למי מהם ?) , או שנקודת המוצא היא של עדיפות עקרונית ( לפחות ) של הזכות — rights as trumps — או למצער שהכלל הוא שאין פוגעים בזכות ? הפגיעה היא חריג , האם ככזה היא מחייבת הצדקה מיוחדת ? כיצד יש לאזן בין הזכות לבין התכלית ? האם האיזון בין זכויות לבין עצמן והאיזון בין זכות לבין אינטרס ציבורי נעשים באותו אופן או שמא בדרכים שונות ? מה מקומן ותפקידן של נוסחאות הסתברות בעריכת האיזונים ? אפילו שאלת יסוד כמו ההבחנה עצמה , וטיבה , בין זכות לבין תכלית חברתית שהיא אינטרס ציבורי לא זכתה לתשובה ברורה ומקובלת . פתיחותן של שאלות היסוד הנוגעות למידתיות מצביעה על הסבר אפשרי ל " פופולריותה " של הדוקטרינה — ניתן להגיע באמצעותה לכל פתרון הנראה ראוי בעיני המחליט . מחד גיסא ניתן להעניק באמצעותה הגנה של ממש לזכויות האדם , ואף הגנה תקיפה ואיתנה , ומאידך גיסא ניתן להצדיק באמצעותה כל פגיעה בזכות יסוד . יתרה מזו , דומה כי תהליך עריכת המבחנים מצביע על פוטנציאל ( שדוגמאות למימושו מצויות בעיקר במשפט הגרמני ובמשפט הישראלי ) של " ריצה " לעבר המבחן האחרון — הערכי והסובייקטיבי שבמבחנים . כלומר , ניכרת נטייה להגביל את מידת חשיבותם של המבחנים הקודמים באופן שכמעט תמיד מאפשר לאמצעי שלטוני " לעבור אותם בשלום " , וכך הבחינה האמיתית היא במבחן האחרון . ניתן להשקיף על מגמה כזו מתוך ארבע נקודות ראות : נקודת הראות של היחסים בין הרשויות , שלפיה ניתן לכאורה כוח רב לרשות השופטת , שכן 7 אורן גזל אייל ואמנון רייכמן " אינטרסים ציבוריים כזכויות חוקתיות ? " משפטים מא ( . ( 2011 ) 111 - 103 , 97 ( 1 8 ברק , לעיל ה " ש , 1 בעמ ' ; 422 , 417 - 416 רבקה וייל " האם המחוקק ירה בתותח כדי לפגוע בזבוב " משפט ועסקים טו . ( 2012 ) 365 , 337 9 ובמילים אחרות , להשאיר את שיקול הדעת בעניינם לרשויות המחליטות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help