sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

של משטר ויימאר , שהסתיים בעליית הנאציזם , מלחמת העולם השנייה והשואה . ישראל נבדלת מגרמניה גם בכך . זאת ועוד , לאחר שהסתיים המחקר שלנו על המשפט הגרמני , התפרסם מחקר שמצא כי בשנים 1977 - 1951 מיעט בית המשפט החוקתי בגרמניה להשתמש במבחן המידתיות השלישי לשם פסילת הוראות חוק . בשנים 2012 - 1979 המצב השתנה וגדל השימוש במבחן השלישי . גם אחרי השינוי המהותי הזה , שיעור הפסילות על יסוד אי עמידה במבחן השלישי הוא כשליש . הבחינה הביקורתית מעלה כי התמונה המקובלת באשר לשיטה הישראלית אינה מתארת אותה כראוי . לפי הגישה הרווחת , שני מבחני המידתיות הראשונים — מבחן ההתאמה או היעילות , הבוחן אם יש באמצעי כדי לקדם את התכלית שמבקשים להשיג , ומבחן הנחיצות — הם מבחנים שעוברים אותם בקלות יתרה , כמעט מבחני פרו פורמה . מכאן שכמעט כל כובד משקלה של בחינת החוקתיות מוטלת על מבחן המידתיות השלישי , הצר . לפי גישה זו , יש הבחנה ברורה וחדה בין שני המבחנים הראשונים , שהם עובדתיים אמפיריים , לבין המבחן השלישי , שהוא נורמטיבי ערכי . התמונה העולה מבחינת הדין הישראלי היא מורכבת יותר , ואציין כאן רק מקצת ממאפייניה . ובכן , מתברר כי במשפט הישראלי , אך לא רק בו , מתקיים קשר מובהק בין מבחני המידתיות לבין סוגיית התכלית הראויה . אי עמידה במבחנים יכולה לרמז על כך שהתכלית הנטענת אינה התכלית האמיתית . כבר במבחן המידתיות הראשון נדרשים לשאלות ערכיות , הן משום היחס שבין מידת ההתאמה המתחייבת לבין מידת החשיבות של הזכות הנפגעת והן לאור הגישה שהתאמת האמצעי היא לא רק בפוטנציאל שיש בו להשיג את התכלית , אלא גם בהיותו האמצעי המתאים למדינת חוק . גם האופן שבו המבחן השני מיושם אינו אדיש לשאלה של מה מונח על כפות המאזניים משני צדי המשוואה . הניתוח הביקורתי במסגרת מבחני המידתיות הראשון והשני — גם כאשר הוא אינו מביא לתוצאה של פסילת האמצעי אלא לציון נמוך , שהוא עדיין " עובר " — עשוי להיות הקדימון , או המבשר , של תוצאת הפסילה שתגיע בחלק ההוליסטי , כלומר במבחן השלישי . כאשר המבחנים הראשון והשני משמשים מבחני סף בלבד , הדיון במבחן השלישי מחייב לחזור עליהם , והפעם כמבחנים מהותיים , המחייבים בחינה מדוקדקת . IELSN ETERSENP , ERHV LTNISM ' IGKEIT ALS ATIONALITR TSKONTROLLE 136 , 137 1 ) Tubingen , 2015 (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help