sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

חוסר מעש בישראל דוח של ארגון OECD לשנת 2012 מצא כי 460 , 000 צעירים בגילים 29 - 15 במדינת ישראל התאימו בשנה זו להגדרה של חוסר מעש . במחקרם של אקשטיין ודהן ( 2011 ) נמצא שכמעט 40 % מהנבדקים הערבים בגילים 22 - 18 דיווחו על עצמם כחסרי מעש . שיעור זה יציב כבר שנים , והוא יותר מכפול משיעור חסרי המעש בקרב צעירים יהודים באותם גילים , שעומד על כ – % . 17 תמונה עגומה זו מעוררת את הצורך לבחון את התופעה ולעמוד על ממדיה , סיבותיה והדרכים האפשריות להתמודד עמה , בעיקר לנוכח מצבו החברתי – כלכלי הנמוך של המיעוט הערבי , כאשר רוב היישובים הערביים מדורגים כלכלית וחברתית בשלושת האשכולות הנמוכים ( הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , . ( 2013 ההתמקדות בקבוצת גיל זו נעשית משני שיקולים עיקריים : האחד — ממחקרים קודמים עולה ההשפעה השלילית הגבוהה של חוסר מעש על צעירים בגילים , 25 - 16 בעיקר פגיעה בביטחון העצמי ובאוריינטציית העתיד , שהיא מערך השאיפות , הציפיות והפעולות שצעירים נוקטים ביחס לעתידם בתחומי התעסוקה והלימודים ( חטאב , . ( Beal , 2011 ; 2003 באמצעות מונח זה נבחנות כאן הנטיות האישיות של הצעירים ותכונות אישיות מרכזיות כמו מסוגלות עצמית , בקרה עצמית ונטייה לאופטימיות , וכן פעולות ממשיות להגשמת שאיפותיהם ותכניותיהם לעתיד . העניין משמעותי במיוחד כאשר באים לבחון את המעש או חוסר המעש של הצעירים הערבים כיום , כיוון שמעשיהם נגזרים ממעגל השאיפות והציפיות שלהם וצפויים להשפיע במידה ניכרת על מסלולי המעבר שלהם מלימודי התיכון לחיים הבוגרים . קבוצות שאינן זוכות לפתח במידה מספקת מיומנויות , כישורים , השתייכות לרשתות חברתיות או שליטה בשפה הדומיננטית במדינה עלולות להתקשות להשתלב בשוק העבודה ( זעירא , בנבנישתי ורפאלי , . ( 2012 חוסר ההשתלבות ניכר ביתר שאת במצבים שבהם הזדמנויות התעסוקה ברמה המקומית מוגבלות מלכתחילה , מה שמגביר את הנטייה לחוסר מעש ( Neumark , 2002 ; Staff and Mortimer , 2008 ) והשיקול האחר — חוק חינוך חובה מחייב בני נוער עד גיל 18 לשהות במסגרות חינוכיות , ועל כן נמנענו מהכללת בני 18 ומטה באוכלוסיית המחקר . גיל 23 נקבע כגיל העליון של קבוצת המחקר , כהמשך למחקרים אחרים שהתמקדו באוכלוסייה היהודית לחוסר מעש עלולות להיות השלכות פסיכולוגיות וחברתיות רבות בשורה של תחומים . גרג וטומיני ( Gregg and Tominey , 2005 ) עוסקים בהשלכות אלו בכמה רמות : ברמה האישית מצב של חוסר מעש עלול להביא לידי תחושה של חוסר מסוגלות עצמית , לגרום פגיעה במיומנויות חברתיות , לדלדל קשרים חברתיים וליצור דכדוך ודיכאון , עוני ועבריינות ; ברמה המשפחתית חוסר מעש עלול להגביר את הנטל על משפחת המוצא ולהקשות על הקמת משפחה חדשה ; ברמה הקהילתית שיעור גבוה של חסרי מעש מגדיל את העומס על השירותים הקהילתיים ; וברמה החברתית התופעה עלולה להביא לירידה בלכידות החברתית של החברה שהצעיר שייך אליה ולהשתתפות מועטה של חסרי מעש בפעילות חברתית , פוליטית ואזרחית . מבחינת הכלכלה הלאומית חוסר מעש פוגע בתל " ג , בצמיחה , מקטין את שיעור גביית המסים ומעלה את ההוצאות על קצבאות ( . ( Carcillo et al ,. 2015 ואולם יותר מכול , ההשפעה של חוסר המעש היא בנטייתו לייצר מעגל שמזין את עצמו : ככל שתקופת חוסר המעש מתארכת , הסיכויים להשתלבות עתידית בשוק העבודה או הלימודים יורדים ( Bynner and Parsons , . ( 2002 ; Neumark , 2002 ; Lee and Wright , 2011 חוסר מעש הוא אפוא מנבא עיקרי לפגיעות עתידית . הוא מפנה את תשומת הלב לקבוצה שעלולה להיות נבדלת בצרכיה ושאנשיה צפויים להיהפך למובטלים קבועים או למצוא את עצמם בעתיד מחוץ לשוק העבודה הפעיל ( . ( Furlong , 2006

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help