sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המשתנים של השכלה ותעסוקה במובלעת הכלכלית הערבית משפיעים באופן דומה . אפשר לראות , למשל , שגם השכלה נמוכה או תעסוקה במובלעת הערבית מקטינות באופן ניכר את הסיכוי להיות בעל השכלת יתר קיצונית . מאחר שלאוכלוסייה הערבית שכיחות גבוהה יותר בקטגוריות אלו , סיכוייהם להיות בעלי השכלת יתר קטנים משאר האוכלוסיות . לפיכך ניתן לומר כי אם לאוכלוסייה הערבית הייתה אותה רמת השכלה ואותו שיעור מועסקים בשוק הכללי כמו לשאר קבוצות האוכלוסייה , ההסתברות שלהם להימצא במצב של השכלת יתר קיצונית הייתה עולה ביחס לשאר קבוצות האוכלוסייה . בשקלול סך ההשפעות של המשתנים שנוספו במודל 2 מתברר שאלמלא הפערים בין הקבוצה הערבית לקבוצות היהודיות במשתנים אלו , האוכלוסייה הערבית הייתה סובלת מהשכלת יתר קיצונית יותר מכל הקבוצות היהודיות , מלבד האוכלוסייה מברית המועצות לשעבר , שהפער בינה לבין האוכלוסייה הערבית אמנם הצטמצם אך לא נעלם . תרשים 1 מציג תוצאות אלו בדרך תמציתית — הוא מציג את ההסתברות ( המנובאת מהמודל ) להשתייך לכל אחת מקטגוריות האי – הלימה בהינתן השתייכותו של פרט לקבוצת מוצא מסוימת כאשר כל שאר המשתנים במודל מקובעים על ערך מסוים , זהה בכל הקבוצות . ובכן , קודם כול אפשר לראות ש – 3 מהקבוצות היהודיות — מזרחים , אשכנזים ויהודים דור שני — מציגות דפוס דומה יחסית , אם כי נראה שלמזרחים הסתברות גבוהה יותר להיות בעלי השכלת יתר קיצונית וסיכויים נמוכים יותר להיות בעלי השכלת חסר קיצונית בהשוואה לשתי הקבוצות היהודיות הוותיקות האחרות . שנית , מהנתונים עולה שלפרט מברית המועצות לשעבר יש ההסתברות הגבוהה ביותר להיות בהשכלת יתר קיצונית ומתונה ; בהתאם לכך הוא גם בעל הסתברות קטנה להיות בקטגוריה המותאמת ובקטגוריות של השכלת חסר . שלישית , הקבוצה הערבית מציגה דפוס דומה לזה של האוכלוסייה מברית המועצות לשעבר , אם כי הפערים ביניהם לבין הקבוצות היהודיות הוותיקות ובין הקטגוריות השונות של האי – הלימה קטנים יותר . אפשר לראות , למשל , שלאוכלוסייה הערבית יש סיכוי גבוה יחסית להיות בהשכלת יתר , אם כי לא גבוה כמו הקבוצה מברית המועצות לשעבר , וסיכוי נמוך מאוד להיות בהשכלת חסר . 6 להסבר נרחב על המשמעות של כלכלת המובלעת הערבית בישראל והשפעותיה ראו Khattab , . 2002

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help