sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הערבית לשאר קבוצות המוצא היהודיות הקצין אפילו יותר מהפער במודל ללא פיקוח . למשל , כאשר משווים בין האוכלוסייה הערבית ליהודים אשכנזים או יהודים דור שני : בטרם מביאים בחשבון את המשתנים שנוספו במודל , 2 אומדן סיכוייהם להיות בחסר השכלה קיצוני גבוה מזה של האוכלוסייה הערבית בכ – % ; 120 אבל לאחר הפיקוח זינק הפער לכ – % 475 ליהודים אשכנזים ו – % 457 ליהודים דור שני . מגמה דומה , אם כי בעוצמה פחותה , עולה מן ההשוואה בין מזרחים לערבים ובין יוצאי ברית המועצות לשעבר לערבים — לאחר הפיקוח על המשתנים שצוינו מתברר כי ליוצאי ברית המועצות יש סיכוי גבוה ב – % 75 מהאוכלוסייה הערבית להימצא במצב של השכלת חסר קיצונית . מכך ניתן להסיק כי הסיכוי של פרט באוכלוסייה הערבית להימצא במצב של השכלת חסר קיצונית נמוך במידה ניכרת משל הפרטים בשאר קבוצות האוכלוסייה היהודית , לאחר שהובאו בחשבון הבדלים מסוימים בהרכב הקבוצות . במילים אחרות , אילו לאוכלוסייה הערבית היו מאפיינים דומים לשאר קבוצות המוצא , היה הפער ביחס הסיכויים בינה לבין שאר הקבוצות להימצא בחסר השכלה קיצוני גדול יותר מכפי שהוא נמדד בעולם המציאותי . בהשוואה בין המודלים ביחס סיכוייהם של פרטים מהקבוצות למיניהן להיות בעלי השכלת יתר קיצונית אנו רואים כי המגמה התהפכה . כלומר , במודל 1 האומדנים הראו שלאוכלוסייה הערבית סיכוי נמוך יותר מהקבוצות היהודיות לסבול מהשכלת יתר , אבל לאחר הפיקוח נראה שמלבד העולים מברית המועצות לפרטים באוכלוסייה הערבית הסיכוי הגבוה ביותר , בממוצע , להיות בעלי השכלת יתר קיצונית . כדי להסביר תופעה זו נדגים את דפוסי הקשרים בין המשתנים בעזרת המשתנה " תעסוקות שכיחות בציבור הערבי " ( המבחין בין הפרטים המועסקים בשתי התעסוקות הנפוצות ביותר באוכלוסייה הערבית לכל שאר משלחי היד ) . ניתן לראות שיחס הסיכויים של פרט המועסק בתעסוקות אלו להיות בעל השכלת יתר קיצונית נמוך בכ – % 79 מפרט המועסק במשרות אחרות במשק . מובן ששיעור העובדים הערבים המועסקים בתעסוקות אלו מסך האוכלוסייה הערבית גבוה מהשיעור המקביל בקרב כל הקבוצות היהודיות . על כן כאשר המודל הסטטיסטי מאזן בין הקבוצות בשיעור המועסקים במשרות אלו , יחס הסיכויים של האוכלוסייה הערבית להיות בעלת השכלת יתר עולה בהשוואה לשאר הקבוצות . 5 אף שיחס הסיכויים להשתייך לקטגוריה של השכלת יתר קיצונית לעומת הקטגוריה של התאמה בקרב האוכלוסייה הרוסית מסקרן , חקירה זו היא מחוץ לגבולות מחקר זה . עם זאת בהתבסס על מחקרי עבר ניתן לשער כי דפוס זה נובע מסיבות רבות — בין היתר מתופעה מוכרת של פיחות ערך התעודות המיובאות על ידי מהגרים וקשיי מהגרים להשתלב במשרות פרופסיונליות ופרופסיונליות למחצה בשל חוסר בהון תרבותי – חברתי ואפליה סטטיסטית של מעסיקים ( . ( Edwards , 2008 ; Nielsen , 2011 ; Khattab and Miaari , 2013

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help