sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

א . הקשר שבין מוצא למצבי האי - הלימה כדי לבחון את הקשר שבין קבוצת מוצא למצבי האי – הלימה הרצנו שני מודלים של רגרסיה מולטי – נומינלית לניבוי יחס הסיכויים להיות בכל אחד ממצבי האי – הלימה בהשוואה למצב של התאמה : מודל 1 מציג את הקשר הפשוט — " המצב במציאות " — שבין השייכות לקבוצת מיעוט לבין מצבי האי – הלימה ; ואילו מודל 2 מציג קשר זה לאחר פיקוח על המשתנים מבנה תעסוקתי , סוג התעסוקה ( משרה מלאה או חלקית ) , ותק ( נמדד בקירוב על ידי גיל ) , מבנה משפחתי , מגדר והון אנושי ( רמת ההשכלה ) . ההנחה היא שחשוב לנכות את ההשפעות של משתנים אלו , מאחר שהם מתפלגים באופן לא שווה בין קבוצות המוצא וגם משפיעים על יחס הסיכויים להימצא במצבי האי – הלימה הנידונים . תוצאות המודל הראשון מעלות דפוס ברור : בטרם פיקחנו על משתנים אחרים נראה שבקבוצה הערבית , בממוצע , יחס הסיכויים של התאמה בין השכלה לתעסוקה לעומת שאר הקטגוריות הוא הגבוה ביותר מכל קבוצות המוצא , מלבד המקרה של השכלת יתר מתונה של מזרחים . במילים אחרות , באופן כללי ניתן להגיד שכל שאר הקבוצות הן בעלות סיכוי גבוה יותר מהקבוצה הערבית להיות גם בהשכלת חסר וגם בהשכלת יתר . המשמעות של מצב עניינים זה היא , כאמור , שהאוכלוסייה הערבית נהנית פחות משאר קבוצות האוכלוסייה מהאפשרות של השכלת חסר — השקעה נמוכה בהון אנושי ביחס להישג התעסוקתי ; אך מנגד היא גם סובלת פחות מהחיסרון של השכלת יתר , שמשמעו השקעה גדולה מהנדרש בצבירת הון אנושי ביחס להישג התעסוקתי . ואולם כדי שההשוואה בין קבוצות המוצא תהיה תקפה עלינו לנטרל את ההשפעה של משתנים כגון המבנה התעסוקתי השונה של הקבוצות , הסלקציה של הקבוצה הערבית למקצועות מסוימים , המבנה הגילי והמגדרי השונה ותנאי ההעסקה השונים ( שכיר או עצמאי וסוג התעסוקה ) הנפוצים יותר או פחות בקרב הקבוצות למיניהן . כמו כן , בהתחשב בכך שהשכלת יתר נפוצה יותר בקרב פרטים וקבוצות בעלות השכלה גבוהה יותר , והשכלת חסר נפוצה יותר בקרב אוכלוסיות משכילות פחות , חשוב לפקח גם על רמת ההשכלה של הפרט . ואכן , בחינת המקדמים של קבוצות המוצא לאחר פיקוח על משתנים אלו מציגה תמונה שונה לחלוטין מהתמונה המצטיירת ממודל . 1 ראשית , כאשר בוחנים את יחס הסיכויים של שייכות להשכלת חסר קיצונית , רואים שהפער בין הקבוצה 4 חשוב לציין כי מודל המפקח על כל המשתנים המוצגים במודל 2 אך לא מפקח על רמת ההשכלה של הפרט לא משנה את כיוון התוצאות או את פרשנותן . תוצאות אלו יינתנו על פי דרישה . . 2 ממצאים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help