sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

הדרושה במקצוע שהוא מועסק בו . מחקרים שבחנו את הסוגיה הזאת בארצות הברית ובאנגליה קשרו בין שייכות לקבוצת מוצא לבין מצבי אי – הלימה אלו ומצאו ששייכות לקבוצת מיעוט מעלה את הסבירות להיות בעל השכלת יתר ( Battu and Sloane , . ( 2002 ; Lindley , 2009 ; Nielsen , 2011 מגוון גורמים כמו אפליה סטטיסטית ( אפליה המבוססת על הדעה בקרב מעסיקים שעובדים מקבוצות מיעוט נוטים לפרודוקטיביות נמוכה יותר בשל מאפיינים ייחודים להם ) ומבנה תעסוקתי שונה זוהו כסיבות האפשריות לתופעה ( . ( Battu and Sloane , 2002 השכלת חסר מוגדרת בדרך כלל כמצב חיובי , מאחר שמשמעה הוא שהפרט היה צריך לצבור פחות הון אנושי מהנהוג כדי להגיע לתעסוקתו ( Alpin , Shackleton , and . ( Walsh , 1998 ניתן להגדיר זאת גם כך : פרטים בעלי השכלת חסר הצליחו למעשה לבצע ניעות ( מוביליות ) חברתית חיובית , יחסית להשכלתם , בשלב מאוחר במערכת הריבודית — במעבר שבין רכישת השכלה למציאת תעסוקה מכניסה . השכלת יתר היא חיסרון מעצם היותה הופכית להשכלת חסר — מצב שבו הפרט התקשה למצוא תעסוקה המתאימה להשכלתו ועל כן נאלץ להסתפק בתעסוקה הדורשת על פי רוב רמת השכלה נמוכה משלו . כך למשל , מחקרים מצאו שכאשר משווים את ממוצעי השכר של פרטים בעלי אותה רמת השכלה , הפרטים מתוכם שהשכלתם הולמת את המקצוע שהם עוסקים בו נהנים מתוספת בהשוואה לפרטים בעלי השכלת יתר ( . ( Buchel and Mertens , 2004 הסיבה לכך פשוטה — לפרטים אלו אותה רמת השכלה , ועל כן המשמעות של השכלת יתר היא שבעליה מועסקים לרוב במקצועות יוקרתיים פחות , המניבים , בממוצע , שכר נמוך יותר ( כלומר , משלמים קנס ביחס לממוצע של רמת השכלתם ) . ואכן השוואה בין ממוצעי השכר של פרטים המועסקים באותו מקצוע , אך מובחנים במצבי האי – הלימה של השכלתם ( כלומר , מדידת " הקנס התוך – תעסוקתי " , או הקנס של פרט על השכלת יתר ביחס לממוצע השכר בתעסוקה שבה הוא עובד ) העלתה כי בעלי השכלת יתר נהנים מתוספת בשכרם בהשוואה לבעלי ההשכלה המתאימה למקצוע . הסיבה לכך היא הבונוס הניתן על ידי המעסיקים על פרודוקטיביות גבוהה יותר של המשכילים יותר ( . ( Hartog , 2000 היבט נוסף המצריך את התייחסותנו ומוסיף מורכבות לסוגיה הוא ההבנה שההשפעה של השכלת יתר או השכלת חסר על השכר עשויה להיות שונה בקבוצות מוצא שונות ( . ( Chiswick and Miller , 2009 ; Lindley , 2009 כלומר , נוסף לשאלה הנוגעת לפערים בין קבוצות המוצא בשכיחות של השכלת יתר או חסר המשפיעים בממוצע על השכר , חשוב לשאול גם אם ייתכן שמצבי האי – הלימה משפיעים השפעה שונה על השכר בתוך קבוצות המוצא השונות . מחקר שנערך באנגליה , למשל , מצא כי ההחזר הכספי שמקבלים פרטים המשתייכים לקבוצות מיעוט על היותם בעלי השכלת יתר ( לאחר פיקוח על המבנה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help