sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מבוא אי – שוויון בהישגים תעסוקתיים , בהכנסות או במשאבים מוגדר הן בקרב גורמים ממסדיים , כמו בנק ישראל ( פלוג , , ( 2013 והן בקרב חוקרים אקדמיים ביקורתיים ( Kenworthy , 2008 ) בעיה כלכלית וחברתית כבדת משקל שיש לה השפעות רבות . בין היתר נטען כי האי – שוויון קשור לתחלואה , לפירוק הלכידות החברתית ולבזבוז משאבים כלכליים ( Coleman , 1988 ; Wilkinson , 1997 ; Weich , Lewis , and Jenkins , 2001 ; Hudson , . ( 2005 עוד נטען כי אי – שוויון גבוה מכרסם ביסודות המשטר , בהליכים הדמוקרטיים ובערכי הכבוד ההדדי והשוויון העומדים בבסיסם ( . ( Margalit , 1996 ; Dworkin , 2000 בשל החשיבות הברורה של הסוגיה חוקרים וקובעי מדיניות רבים עמלים לפענח את המנגנון הגורם לאי – שוויון ולעמוד על הפעולות שיש לנקוט כדי להקטין אותו ובד בבד לקדם צמיחה כלכלית ושגשוג ( דהן ואח ' , ; 2002 פלוג , . ( 2014 היבט אחד של האי – שוויון שנחקר רבות בישראל מתמקד בחלק של האי – שוויון בהכנסה שבין קבוצות המוצא המרכיבות את החברה . ממצאי המחקרים בתחום מעלים שני ממצאים חשובים : הראשון , הגידול באי – שוויון בין קבוצות אלו הוא שאחראי לגידול במדדי האי – שוויון הכלליים בישראל מאז שנות השמונים של המאה העשרים ( פלוג , (; 2013 השני , מעמד חברתי – כלכלי , ובכלל זה הישגים השכלתיים , מסבירים רק חלק מהאי – שוויון בין קבוצות המוצא בישראל ( . ( Yaish , 2001 לנוכח ממצאים אלו והתוצאות המרחיקות לכת של האי – שוויון יש אפוא חשיבות רבה לניסיון להוסיף ולזהות את הגורמים המשפיעים על פערי ההכנסות שבין קבוצות המוצא . לפיכך מטרתנו העיקרית במחקר זה היא לתרום לגוף הידע המנסה למפות את המשתנים המשפיעים על האי – שוויון הכלכלי בין קבוצות בחברה הישראלית בכלל ובין הקבוצה הערבית לקבוצה היהודית בפרט ולהסיק מכך המלצות שיתרמו למאבק להקטנתו . כדי לעשות זאת נראה לנו שבצד גורמים חשובים נוספים המשפיעים על פערי ההכנסות בין הקבוצות בישראל , ובכלל זה בין ערבים ישראלים לקבוצות היהודיות , יש להתמקד בפערים שבין קבוצות אלו ברמת השכיחות של האי – הלימה בין רמת השכלתם לבין תעסוקתם ובהשפעה הדיפרנציאלית של מצבי אי – הלימה אלו על ההכנסה הממוצעת של המשתייכים לקבוצות למיניהן . מסורתית , המחקר הבוחן את הקשר שבין שייכות לקבוצת מיעוט לבין אי – הלימה בין השכלה לתעסוקה ואת השפעותיה על השכר מסווג את אפשרויות האי – הלימה לשני סוגים : הראשון הוא " השכלת חסר " — כאשר לפרט דרגת השכלה הנמוכה מזו הדרושה למקצוע שהוא מועסק בו ; השני , " השכלת יתר " — כאשר לפרט השכלה הגבוהה מזו

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help