sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אלטרנטיביות ואקטואליות ובכלל זה השמעת קולו של ה " אחר " , ואילו להצגה " יעקב ורחל " בבימויו של משה הלוי בתאטרון האהל ( 1928 ) אין אותה התכוונות רעיונית ביקורתית , והיא מעוניינת דווקא בגיבוש עמדה קולקטיבית ומכלילה של זהות חדשה הנוצרת בשנים אלו בארץ ישראל . עם זאת ניתוח הביצוע התאטרוני שיצר הלוי ( לעומת קריאת המחזה שעליו הוא מתבסס ) מלמד על הפוטנציאל הגלום באמנות ההווה של התאטרון לבטא באופן סובלימטיבי עיסוק בשאלות דומות בעניין תפיסת ה " אחר " . חשיבות הדיון ההשוואתי בין יצירתו של הלוי לבין יצירותיהם של לוין וירושלמי ( וגם עבודות הצילום של נס ) היא בתיאור הפוטנציאל של המרחב האמנותי לחשוף את שאלות הזהות הללו במתח שנוצר בין המקור התנ " כי לבין אמצעי המבע הפרפורמטיביים שמציעה אמנות התאטרון . אמנם החיבור מתמקד בארבע הדוגמאות שהוזכרו , אבל עצם העיסוק בתנ "ך כחומר גלם וכמקור ליצירה דרמטית עברית וישראלית אינו חדש . בשנת 1961 קיים המחזאי והסופר משה שמיר , שהיה עורך כתב העת " תיאטרון : דו – ירחון לאמנויות הבמה " , רב – שיח שכותרתו הייתה " שיחת מחזאים : למה , איך , הייתכן — מחזה תנכ " י מודרני " . ברב – שיח השתתפו משה שמיר , יהודה עמיחי , יעקב מלכין , ישראל אלירז , בנימין גלאי , יוסף מילוא , יהושע בר – יוסף וארנון תמיר ( פישמן ) — כולם מחזאים שכתבו מחזות " תנ " כיים " בתקופה זו . שמיר הקדיש את רוב הגיליון לסוגיית התנ " ך בתאטרון הישראלי דאז . נוסף על הרב – שיח שבעניינו יפורט מיד , כלולים בגיליון קטעים מתוך המחזה " יעקב ורחל " בעיבודו של שלונסקי ( ובבימויו של משה הלוי ) , מאמר של הלוי על " התאטרון התנ " כי " , מאמר של מיכאל קשטן על " המחזה התנ " כי המקורי " ( היהודי והישראלי ) , הסוקר מחזות תנ " כיים שהוצגו בארץ ישראל ומחוצה לה לפני קום המדינה , תצלומים מתוך מחזות תנ "כיים שהועלו על בימות התאטרון בארץ ומחזה חדש ( דאז ) מאת משה שמיר , " הלילה לאיש " , המבוסס על סיפורם של רות , נעמי ובועז . המחזה הועלה בתאטרון העירוני חיפה ב – 1962 בבימויו של יוסף מילוא . 13 משה שמיר ( עורך ) , " שיחת מחזאים : למה , איך , הייתכן — מחזה תנכ " י מודרני " , תיאטרון : דו ירחון לאמנויות הבמה 3 ( יוני - יולי , ( 1962 עמ ' 32 - 23 [ הארכיון הישראלי לתאטרון , תיק מספר . [ 5 . 4 . 5 14 במחזה זה , כמו ברבות מיצירותיו הספרותיות , שמיר נשען על המקור התנ " כי ויוצר עיבוד דרמטי המתרחש כביכול בתקופת הסיפור המקראי . המחזה הוא אלגוריה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help