sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

נוסף ללשון העברית , ללימודי התנ " ך במערכת החינוך ולנוכחותו הברורה מאליה של התנ " ך בחיי הדת במדינה , ישנו מגוון רחב של פרקטיקות ציבוריות השבות ומאשרות את התנ " ך כגורם מעצב זהות , ובכללן חידון התנ " ך המתקיים מאז שנת 1958 בחג העצמאות , ולפיכך מקושר עם סמלי המדינה , והענקת ספרי תנ " ך בטקסי סיום של בתי ספר ובטקסים צבאיים ואחרים , שלא כפעולה דתית אלא כסימן לטקסי מעבר בחברה הישראלית בכלל . המקרה הישראלי הוא ייחודי ויוצא דופן בממדים רבים , ובנסיבות אלו יש להבין את עומק ההשפעה של ההיכרות עם התנ " ך כמקור על יוצרים שצמחו מתוך התרבות הישראלית , החילונית או הדתית . לאחרונה נחנך פרויקט אינטרנטי הקרוי , ( www . 929 . org . il ) " 929 " כמספר פרקי התנ " ך , שמטרתו לעודד קריאה יום – יומית מנקודות מבט רבות ומגוונות בפרקי התנ " ך . משרד החינוך השקיע בפרויקט עשרות מיליוני שקלים , והוא מעורר דיון ציבורי . דומה שבימי קום המדינה , ועל פי תפיסתו הציונית של דוד בן – גוריון , פרויקט מסוג זה היה מתקבל באופן אוהד ומובן כדרך לכונן ולהבנות את הזהות הישראלית הקולקטיבית ; ואילו היום , בחברה שעברה מאז תהליכי התבגרות והתפרקות , פרויקט חברתי – תרבותי מסוג זה מתקבל באופן מורכב יותר , ועל ידי גורמים שונים — חילוניים ודתיים כאחד . ואולם בניגוד לפרויקט מסוג , " 929 " החותר במוצהר להדגשת המכנה המשותף הקולקטיבי התרבותי , הטענה העיקרית העומדת בבסיס חיבור זה נוגעת ליצירות תאטרון ומופעים שפועלים באופן כפול : מצד אחד , בעצם פנייתם אל התנ " ך כמקור ליצירת האמנות יש משום הישענות על היותו גורם מעצב ומכונן באופן קולקטיבי ורלוונטי ; ומצד שני , יש בכוחם להציע עמדה פרשנית יחסית ונקודות מבט חלופיות בכל הקשור לסוגיות זהות אקטואליות דווקא בשל המשמעות המיוחסת לתנ " ך על ידי היוצרים והצופים . במובן זה הדוגמאות שיידונו להלן חושפות מרחב ציבורי ישראלי שמתקיים בו קשר מורכב ולא 6 ראו עוד בנושא זה Don Handelman and Elihu Katz , “ State Ceremonies of Israel : Remembrance Day and Independence Day , " in : Don Handelman ) ed . ( , Models and Mirrors : Towards an Anthropology of Public Events , Cambridge : Cambridge University Press , 1990 , pp . 191 ‒ 233 7 ראו ירדן סקופ , " תכנית משרד החינוך לקירוב התנ " ך לציבור : פרק יומי בפייסבוק וסלבריטאים שיתנו את פרשנותם " , הארץ , . 17 . 2 . 2014

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help