sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

השירים כתקשורת של זהות כל אחד מהשירים האלו הוא שדר תקשורתי המשלב מילים ומנגינה . הם מופצים בעיקר בעל פה ופתוחים לשינוי ולאלתור . באומנות זו יש לפיכך יסוד של מסורת והמשכיות , וכמו בכל יצירת פולקלור – ריבוי של גרסאות . משום כך נענים השירים להגדרתו של הפולקלור כתהליך אומנותי - תקשורתי המתקיים בגבולותיה של קבוצת זיקה מצומצמת . באמצעותם פונים זה אל זה חיילים הנמצאים יחד באותה הסיטואציה ומתייחסים זה אל זה התייחסות ישירה , חולקים ביניהם ערכים , עמדות ודעות משותפות , ומשתמשים באותה מערכת של סימנים וסמלים לפעילות הדדית חברתית . הנחת היסוד היא כי השירים אינם רק אוסף של פריטים העומדים בפני עצמם , אלא הם תהליך תקשורתי , המתקיים במסגרת קבוצת הזיקה של חיילים וחיילות המשרתים בצה " ל . תקשורת זו מתנהלת מתוך השוליים המרכזיים של החברה הישראלית , מונח שבאמצעותו אני מבקשת לבטא את המתח בין מעמדו המועדף של החייל ( בעיקר הלוחם ) בתרבות ובחברה בישראל – לבין מעמדה השולי של הסוגה שדרכה בא לידי ביטוי קולו של החייל באופן פומבי . שירי החיילים ממלאים תפקיד מרכזי בתהליכי בנייתה של הזהות הקבוצתית , ההכרחית לתפקודה הקוהרנטי של כל מסגרת צבאית . למעשה , כל תהליך של יצירה או האזנה למוזיקה הוא תהליך של יצירת זהות . השירה כפעילות לשונית היא פרקטיקה חברתית המגדירה את גבולות הקבוצה , ולא רק משקפת נורמות 1 בן - עמוס , . 423 : 1973 -110 109 : 1979 , Chernoff 2 העיקרי לביצוע המחודש של השיר . כאשר עוזב אחד מחברי הקבוצה ועובר לקבוצה אחרת – השיר נודד עמו , והוא עשוי להעבירו לחברי הקבוצה החדשה שלו . כך זוכים השירים לתפוצה נרחבת בתקופת זמן נתונה . מבחינת אופן הביצוע , הדרך הנפוצה בשירים קבוצתיים נעה בין שירה קבוצתית משותפת לכל אורך השיר לבין שירת סולו של מנהיג המקהלה ומענה קבוצתי החוזר על שורות או על בתים מסוימים , בעקבות המנהיג .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help