sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

עמוק הדיבור של " לא תרצח " ? " לא תרצח " בלי שום תנאים ובלי שום יוצא מן הכלל . " לא תרצח " כי " שופך דם האדם בדמו יישפך " , כי " בצלם אלוקים עשה את האדם " וכל אדם בכלל יהיה מי שיהיה ] ... [ אין כדאי לישראל להגיע למטרתו – הקמת בית לאומי בארץ ישראל אם האמצעים להשגת המטרה יהיו פסולים , שכן המטרה הסופית של הציונות איננה רק רוב יהודי בארץ ישראל אלא המטרה של " אחרית הימים " לתיקון עולם במלכות שדי . אם כן , הפעלת טרור נגדי בידי יהודים היא עברה על איסור יהודי שהונחל לאנושות , האיסור " לא תרצח " . טרור יהודי מבטא את הניגוד החריף ביותר האפשרי למוסר יהודי , קבע הרב עמיאל . לעומתו קבע הרב רוזן כי הפעלת טרור נגדי היא מעשה יהודי ו " אברהמי " וקרא לירי תותחים לעבר אוכלוסייה הנלחמת בנו . הרב עמיאל ביטא כנראה עמדה רווחת בציונות הדתית בימיו , ואילו הרב ישראל רוזן ביטא עמדה מוסרית ציונית דתית שהיא נחלת רבים בזרם הדתי-לאומי בימינו . האם התחולל במהלך אותן 68 שנים שינוי ערכי וחינוכי מהותי או שמא מצויות שתי העמדות זו בצד זו בהגותה של הציונות הדתית מראשיתה ועד ימינו ? היכן מצויים שורשי העמדות הרואות ב " התאכזרות לשם שמים " מעשה יהודי ? האם מדובר בתופעה היסטורית רעיונית חדשה שראשיתה במלחמת ששת הימים או אולי במלחמת יום הכיפורים , המלווה את תהליכי ההקצנה העוברים על הציונות הדתית בכל נושא ועניין הקשור לשאלת ארץ ישראל והיחס לערבים , או שמדובר בהשקפת עולם יהודית מסורתית הנטועה עמוק בלבבות לאורך דורות ושאת ביטוייה אפשר לראות גם בשנים תש " ח - תשכ " ז ? 2 הצופה , כ " ב בתמוז תרצ " ח ) . ) 21 . 7 . 38 הרב עמיאל רחוק היה מלהיות פציפיסט ובדרך כלל דרש תגובה תקיפה נגד הפורעים . דברים דומים כתב הרש " ר הירש עשרות שנים קודם לכן בפירושו לבראשית מט , ז : " סבורות המדינות והאומות כי טובת הכלל מקדשת את הכל ... הנה צוואת היסוד של עם ישראל מטילה קללה על עורמה ואלימות - שנעשו למען המטרה הצודקת ביותר של טובת הכלל , גם בחיי הכלל ולמען הכלל יש לטהר , לא רק את המטרות , אלא גם את הדרכים והתחבולות " . ייתכן שדברי הרב עמיאל מושפעים מפירוש זה . 3 גרינבלום , היחס לכוח , עמ ' ; 18 - 16 דון יחיא אליעזר , דת וטרור פוליטי , עמ ' . 173 - 162 עוד על עמדת הרב עמיאל בשאלת כוח ומוסר : הולצר , חרב פיפיות , עמ ' ; 201 - 183 שגיא , עונשו של עמלק , עמ ' ; 493 - 492 לוז , מאבק בנחל יבוק , עמ ' . 366 - 365

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help