sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

דין וחשבון על ביצועיו עשוי לתרום לשיפור איכות השירות הציבורי . עם זאת לא ניתן ללמוד ממחקר זה כיצד מעצבים מבנה מוסדי כזה . עבודה נוספת שראויה לאזכור מצאה כי מידת האמון שהציבור רוחש לממשלה משפיעה באופן מובהק על איכות השירות הציבורי , שנמדדה לפי רמת השחיתות ) . ) Bjurnskov , 2011 זהו ממצא חשוב אבל מוגבל מבחינת השימוש לטובת עיצוב מדיניות . שתי העבודות האחרונות השתמשו במידת השחיתות כמדד לאיכות השירות הציבורי , אבל רבים יעדיפו הגדרות ומדדים אחרים . העובדה שמטרת – העל של הממשלה היא כוללנית ( למקסם את הרווחה של הציבור ) פותחת דלת למגוון הגדרות מעשיות של המונח אפקטיביות הממשלה או איכות השירות הציבורי ( וכל תחליפיו ) . כל אחת מהן מכסה היבט מסוים של איכות השירות הציבורי ומשאירה בחוץ היבטים אחרים . גם אם הייתה הסכמה על דרך התרגום של מטרת הממשלה למדדים אופרטיביים עדיין נדרש לדעת מהי הדרך הרצויה להשיג את המטרה . חלק מן המדדים שמפרסמים גופים שונים , כמו מדד האו " ם להתפתחות אנושית , נותנים ביטוי בולט יותר לתוצאות כמו תוחלת חיים , תוצר לנפש או אי – שוויון , ובכך מכוונים את הזרקור על התוצאות המקוות של פעילות הממשלה . משפחת מדדים אלו כוללת גם מדדים אובייקטיביים , כמו תמותת תינוקות , או מדדים סובייקטיביים המבוססים על הערכות מומחים או סקרי דעת קהל , כמו מידת השחיתות הנתפסת או שביעות רצון . בתוך משפחה זו ניתן למצוא מדדים מצרפיים ( מקרו ) ומדדים תחומיים , כמו הישגים בתחום החינוך או רמת הפשיעה בתחום אכיפת החוק . לעתים מכנים מדדים אלו בשם אפקטיביות השירות הציבורי . הבולטות של מדדים אלו הלכה וגברה עם השנים בעקבות חדירתה של גישת הניהול הציבורי החדש ) , ) New Public Management ששמה את הדגש במגזר הציבורי על ניהול מכוון תוצאות . ואולם מדדים אלו נתונים לביקורת מכיוונים שונים ( Agnafors , 2013 ; Fukuyama , . ( 2013 ; Rothstein , 2014 ראשית , אין הסכמה שמדדים אלה מייצגים בצורה נאותה את מטרת הממשלה ( מקסום הרווחה של הציבור ) . שנית , מדדי הערכה או סקרי דעת סובלים מהטיות משום ההבדלים האפשריים בדרך שבה מובנת השאלה במדינות שונות . שלישית , דרך מדידה זו אינה מבודדת את השפעת פעילותה של הממשלה על התוצאות . יתרה מזאת , לא ניתן לדעת ממבט על מדדים אלו מהי דרך הפעולה הרצויה להמיר משאבים חומריים , כמו תקציב , לתוצאות , כמו הישגים חינוכיים . בעקבות כך פורסמו לאחרונה עבודות שהמליצו למקד את תשומת הלב במשתנים שנותנים ביטוי ליכולת הממשלה לתרגם משאבים לתוצאות ( . ( Fukuyama , 2013 ; Holt and Manning , 2014 המחקר שנעשה עד כה כמעט שאינו עוסק בדרך שבה מתפקדת " המכונה " שנקראת השירות הציבורי ( . ( Fukuyama , 2013 ; Rothstein , 2014 ללא הבנה טובה של " המכונה" לא ניתן לתקן את הדרוש תיקון וגם לא לשמר ולחזק את החלקים שפועלים היטב . פוקויאמה הציע למקד את הדיון בשני היבטים של " המכונה " : אוטונומיה ומקצועיות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help