sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בין היתר משום שנראה שהרוב הגדול של שומעי הרב לא התייחסו מלכתחילה לדבריו כנבואה או כהבטחה שמימית שהרב אחראי לקיומה , אלא יותר כביטוי שנועד לחיזוק האמונה . אבל משבר אחר כן אירע : הניסיון הציבורי של המתיישבים ביש "ע הראה להם שלרוב הם מצליחים בכל מאבקיהם , גם במאבקים שנראו מלכתחילה בלתי אפשריים . משום כך הייתה בקרב רבים מהם ציפייה פוליטית ריאלית , ולא ציפייה משיחית , שהמאבק יצליח גם הפעם . משלא קרה כך , לא האמונה הדתית נפגעה אלא האמון בסמכות של המנהיגות האנושית : בראש וראשונה , הסמכות הפוליטית — זו של מועצת יש "ע והמנהיגות הפוליטית הוותיקה . מועצת יש " ע אפילו הואשמה על ידי רבים וטובים בבגידה במאבק ; בהעדפת הקשרים ארוכי השנים עם השלטונות ( שמפעל ההתיישבות אכן זקוק להם לקיומו היום – יומי ) על פני עימות חזיתי וטוטלי . כך למשל טען יואל אליצור , מוותיקי היישוב עפרה ( ואחיו של אורי אליצור , מראשי הנהגת יש " ע לדורותיה ) : " אילולא היתה לנו בתשס "ה מועצת יש " ע , התוצאות בוודאי לא היו יותר גרועות , אולי יותר טובות " . ואם מתיישב ותיק כיואל אליצור סבור כך , בקרב הצעירים בוודאי רווחת הרגשה דומה . מאז ועד היום לא הצליחה מועצת יש " ע להחזיר לעצמה את מעמד – העל שהיא נהנתה ממנו קודם להתנתקות . אם בעבר , בצד מעמדה כנציגה פוליטית מובהקת , הייתה לה גם סמכות מוסרית , אחרי ההתנתקות סמכות זו התפוגגה . ציבור המתיישבים הלך והתפצל מבחינת נכונותו לראות במועצה סמכות – על המכוונת את דרכו . ברוח דומה נפגע גם מעמד הרבנים . כאמור , לאו דווקא בגלל כישלון נבואת " היה לא תהיה " , אלא בשל היותם חלק ממערך הסמכויות הממוסד שכשל ב " סיפוק הסחורה " . אך טבעי הוא שמקרב רבני היישובים בגוש קטיף רק שניים נותרו היום בתפקידיהם . כלומר , רוב הקהילות לא רק שהתפצלו בתוכן , אלא שברוב המקרים בשום פלג לא נשמר מעמדו של הרב שכיהן בו לפני ההתנתקות . 18 יואל אליצור , ' " קיץ תשס " ה : מועצת יש " ע אינה עונה " , נקודה 295 ( נובמבר , ( 2006 עמ ' . 19 - 18 19 כך שמעתי מהרב יונה גודמן , שעסק בכל העשור האחרון בסיוע למפוני רצועת עזה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help