sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

האחרונות לאלי ישי במפלגת יחד . יותר ויותר נוצר הרושם שהממלכתיות של הרב , ותפיסתו בדבר השותפות במפעל הלאומי – ציוני , נותרה יוקדת כשהייתה במישור התאורטי בלבד . עד כדי כך שכמה מתלמידיו אמרו לכתב מקור ראשון יואב שורק שהם אינם מצליחים להבין עוד את רבם . סיפור הרב טאו מעיד על שני דברים : מצד אחד , על העובדה שאכן , ברוח איומו של הרב מדן , היו בציונות הדתית חוגים שההתנתקות גרמה להם ( או לפחות זירזה ) לכרות ברית חדשה עם הציבור החרדי במקום הברית הישנה עם העולם החילוני ; ומצד אחר , הוא מעיד לא פחות על העובדה שעמדה זו לא זכתה לתמיכה ניכרת בציבור הציוני הדתי . ועם זאת ההזדהות עם המדינה והזיקה הלאומית של רוב בני הציונות הדתית , שכאמור נותרו על מכונן , עברו גם שינוי מסוים : לא עוד רומנטיקה תמימה של אמונה במדינה ובכוונותיה הטובות באשר הן , אלא תחילתה של הבחנה בין המדינה כשלעצמה לבין אופן פעולתה . המדינה והזהות הלאומית נותרו בעלות ערך גבוה , אבל יותר ויותר ניתן מקום לביקורת , אפילו לציניות , על דרכי פעולתה , ובכלל זה גם הנכונות לאמץ שיטות מאבק מיליטנטיות מבעבר כלפיה . בימי ההתנתקות עצמם בלט העימות בין שתי תפיסות תורניות של יוצאי ישיבת מרכז הרב — מצד אחד אנשי הר המור , שקידשו את הממלכתיות , התנגדו לסירוב פקודה וודאי לאלימות , ומן הצד האחר אנשי מרכז הרב עצמם ( אז בהנהגת הרב אברהם שפירא ) , שהוסיפו לראות במדינה ערך אך בד בבד תבעו לעצמם את הזכות להשתמש בכלי מאבק מקובלים במשטרים דמוקרטיים , ודאי בנושאים שנחשבים עקרוניים מהמעלה הראשונה , ובכלל זה אי – ציות לפקודות , חסימת כבישים וכיוצא באלה . ואולם בעקבות ההתנתקות דומה שהמאבק הוכרע , והבכורה עברה בבירור לקו שמעניק לגיטימיות למתיחת החבל ושאינו מאמין בריסון עצמי רדיקלי בשם קדושת המדינה . השינוי הזה בא לידי ביטוי מוחשי חודשים ספורים בלבד לאחר ההתנתקות , בקרב שהתנהל ביישוב עמונה ( מעין פרבר של עפרה ) סביב פסיקת בג " ץ שקיבלה את עתירתם של תושבים פלסטינים ואפשרה הריסת כמה בתים ביישוב שנטען כי נבנו על אדמה 14 יואב שורק , " אורות ערפל " , מקור ראשון , . 20 . 2 . 2015

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help