sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

כוחה של הרשות המחוקקת ( הכנסת ); המתנגדים לשימורו רואים בו כלי שיוצר איום על היציבות השלטונית ועל יכולת המשילות של הממשלה . אנו מציעים כאן תרופה חזקה ולא שגרתית למשילות מקרטעת ולחוסר יציבות שלטונית כמעט כרוני . הצעתנו משלבת את ( 1 ) הרכבת הממשלה בידי ראש הרשימה הגדולה עם ( 2 ) ביטול הדרישה בחוק להצבעת אמון בממשלה החדשה שהורכבה בידי ראש הרשימה הגדולה עם ( 3 ) דרישה להצבעת אי - אמון קונסטרוקטיבי לצורך החלפת ממשלה מכהנת עם ( 4 ) ניתוק הקשר בין המשך כהונתה של ממשלה לאישור הצעת תקציב חדש בכנסת . שילוב כזה אינו נהוג בדמוקרטיות ותיקות . ביטול האפשרות של הכנסת לפזר את עצמה יגביר עוד יותר את כוחה של הרשות המבצעת לעומת הרשות המחוקקת , ולכן ראוי שייעשה במשולב עם תיקון שיחזק את הכנסת ויגביר את יכולתה לפקח על הרשות המבצעת . ודוק : הרפורמה המוצעת כאן אינה אלא נדבך אחד בשורה של תיקונים שיש לדעתנו לאמץ כדי להחזיר את היציבות למערכת המפלגתית הישראלית . אנו מכוונים למכלול שלם של צעדים , ובהם שינויים בשיטת הבחירות ( יש לשקול , למשל , לאמץ שיטת בחירות אזורית ושיטה רשימתית פתוחה למחצה ) ושינויים הנוגעים למפלגות ( בשיטות בחירת המועמדים לכנסת ובאופן תקצוב המפלגות ותגמול דמוקרטיה פנים - מפלגתית ) . ובכן , כיצד תוקם הממשלה החדשה לאחר הבחירות ? לאחר הבחירות חבר הכנסת העומד בראש הרשימה הגדולה ירכיב ממשלה ויציג אותה לציבור מעל במת הכנסת , בלי שיהיה צורך לקבל את אמון הכנסת לשם כך . 3 כאמור , בהצבעת אי - אמון קונסטרוקטיבי אין די ברוב התומך בהפלת הממשלה , אלא נדרש רוב תומך בממשלה חלופית מוצעת . 4 ראו נספח . 2 5 להרחבה ראו תיקון שיטת הממשל בישראל ( לעיל הערה , ( 2 עמ ' . 605 - 578

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help