sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אם יתברר שרוב מובהק תומך בממשלה אחרת ולכן אין ביכולתו של העומד בראש הרשימה הגדולה להרכיב ממשלה , הוא יהיה רשאי להודיע לנשיא המדינה כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה . לאחר הודעה זו יטיל הנשיא על חבר כנסת אחר את הרכבת הממשלה , ולכנסת יוקצו שבועות ספורים ( קבועים בחוק ) להציג ממשלה בתמיכת רוב מוחלט ( 61 חברי כנסת לפחות ) או להכריז על בחירות חדשות . ואיך יקצרו את ימיה של ממשלה מכהנת ? באחת מארבע דרכים : ( 1 ) יחליפו אותה בממשלה חלופית על ידי הצבעת אי - אמון קונסטרוקטיבי בכנסת ( ברוב של 61 חברי כנסת לפחות , לפי ההסדר המופיע היום בסעיף 28 לחוק יסוד : הממשלה ) . ( 2 ) ראש הממשלה יפזר את הכנסת , בהתייעצות עם נשיא המדינה ( לפי ההסדר המופיע היום בסעיף 29 לחוק יסוד : הממשלה ) . ( 3 ) הממשלה או העומד בראשה יתפטרו ( או בעקבות נבצרותו / פטירתו של ראש הממשלה ) . אפשרות זו קיימת היום בחוק . ( 4 ) הכנסת תפזר את עצמה ותקדים בכך את הבחירות ( לפי ההסדר המופיע היום בסעיף 34 לחוק יסוד : הכנסת ) . אנו חלוקים בדעתנו באשר להותרת אפשרות זו על כנה . מהם היתרונות והחסרונות בשינויים שאנו מציעים ? יתרונות ( א ) הידיעה מראש שראש הרשימה הגדולה הוא שיעמוד בראשות הממשלה תמריץ את הבוחרים להצביע למפלגות הגדולות ואת הפוליטיקאים והמפלגות לחבור לגושים , לבריתות או למפלגות גדולות . ( ב ) חיזוק מערכת שיש בה שתי מפלגות גדולות , נוסף כמובן על עוד כמה מפלגות קטנות יותר , מעודד את שתי המפלגות הללו להתמתן ולהתקרב

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help