sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יד

הליברליזם המודרני , לדברי ש ראוס , הוא " הדוק רינה הפולי ית , הרואה את זכויות האדם , להבדיל מחובותיו , כעובדה הפולי ית הבסיסית , והמזהה את תפקיד המדינה עם ההגנה או השמירה על הזכויות הללו ... " ( הזכות ה בעית וההיס וריה – הובס , עמ ' . ( 140 על פי זה , תפקידה של המדינה אינו ליצור או ל פח חיים נעלים ( , ( virtuous כמו שהיו לה בתפיסה הקלסית , אלא להב יח את הזכות ה בעית של כל אחד ואחד . היחיד כשהוא לעצמו הוא התא הבסיסי שממנו מתחיל הניתוח של המצב האנושי . החברה היא אוסף של יחידים , ותפקיד המדינה הוא להגן על הזכויות הבסיסיות של היחידים מפני הקולק יב . הערך העליון בליברליזם הוא החירות , שכן , כמו ש ען רוסו , לא השכל יוצר את ההבדל המכריע בין בני האדם לחיות , אלא היות האדם בעל רצון חופשי . החירות קודמת אפוא לכל שאר הערכים או המידות . תוצאה רדיקלית של תפיסה זו , אומר ש ראוס , היא שהאדם החילוני המודרני אינו מכיר בשום דבר נעלה ממנו עצמו . במקום כל המעלות המסורתיות הוא מכיר רק מעלה אחת – , sincerity כנות , או אותנ יות . הכנות קשורה כמובן עם העלאת הערך של הפר בליברליזם ושל שוויון בין כל הפר ים ; זכותו של כל יחיד להיות שונה , ובד בבד להיות שווה לכל האחרים . אבל כנות אינה מספיקה משום שבסופו של דבר היא נעשית לשם נרדף להיעדר בושה ( shamelessness ) ולאנרכיזם הרסני ( עמ ' . ( 177 הליברליזם הצליח להשיג את מ רותיו : חירות פולי ית , סובלנות , צדק חברתי , ממשל מוגבל על ידי חוקים והליכים ראויים מבחינת החוק . אבל המחיר שהוא משלם על כך הוא כבד . את הגורמים המפלגים בחברה ( בראש ובראשונה הדת ) הוא מסלק על ידי עמדה ני רלית של השל ון . את השלום החברתי הוא משיג באמצעות ויתור על הרעיון שלחברה כחברה יש וב משותף כלשהו שהוא מעבר ל וב של היחידים שבתוכה . שאלת " הנכון ה בעי " לאדם , שהעסיקה את הפילוסופיה הפולי ית מראשיתה , נזנחה לחלו ין . המדינה הליברלית אמורה להיות ני רלית לגמרי בשאלת החיים ה ובים . הכרעות פולי יות צריכות להיות בלתי תלויות ככל האפשר בהשקפה מסוימת על החיים ה ובים או במה שמעניק ערך לחיים . בליברליזם המודרני אין מקום ל וב המשותף . " על פי המדע הפולי י הישן , בהכרח יש וב משותף , ובצורתו המלאה הוא החברה ה ובה וכל מה שנדרש לקיומה של החברה ה ובה . ההתכחשות העקבית ל וב המשותף ( common good ) היא בלתי אפשרית כמו כל בי וי עקבי אחר של נתק מן השכל הישר ( . " ( common sense אלה המכחישים את הרעיון של וב משותף נאלצים במוקדם או במאוחר להשתמש במושגים , כמו " החברה הפתוחה " , שבאמצעותם הם מגדירים את החברה ה ובה . כלומר " המדע הפולי י החדש מחזיר בגנבה את ה וב המשותף דרך ' כללי משחק ' שכל הקבוצות היריבות אמורות לציית להם , ב ענה שכללים אלה , שנראים הוגנים ונבונים בעיני כל קבוצה , יכולים להתקבל על דעת כולן" 7 ז ' אן ז ' אק רוסו , " על המקור והיסודות לאי השוויון בין בני האדם " , מאמרים ( תרגם עידו בסוק ) , ירושלים תשנ " , עמ ' . 133 8 השוו המבוא לספר " הזכות ה בעית וההיס וריה " .

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help