sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

לה " ( עמ ' . ( 62 " זה יהיה בלתי ראוי בתכלית בעבורנו " , אומר ש ראוס , " בתור יצורים חושבים , שלא להקשיב למבקרי הדמוקר יה – אפילו אם הם אויבי הדמוקר יה – ובלבד שהם אנשים חושבים , ובייחוד הוגים דגולים , ולא כסילים רעשניים " ( עמ ' . ( 86 כך דוחה כביכול ש ראוס את ענותיהם של אלה המק רגים עליו שהוא אנ י דמוקר או אנ י ליברל , משום שבביקורת שלו הוא משתמש בתובנות של הוגים אנ י דמוקר יים , כמו קרל שמי , כדי להדגיש את חולשותיו של המש ר הדמוקר י ליברלי . הוא הולך בעקבותיו של הרמב " ם , הלוחם הגדול נגד עבודה זרה , שלא נמנע להסתמך על פילוסופים פגניים בנימוק " קבל האמת ממי שאמרה " . המש ר הדמוקר י המודרני אינו חף מפגמים ומחולשות המאיימות על יציבותו ועל המשך קיומו . כדי להתמודד עמהם צריך להיות מודעים להם , להציגם בלא כחל וסרק , והדבר מחייב עמדה של ריחוק מסוים מן האקלים האינ לק ואלי השול בכיפה בחיים ובתרבות המודרנית . אי אפשר להעריך את ההווה כהלכה בלי לצאת אל מחוצה לו , לאמץ , ולו רק לצורך השוואה , אמת מידה חיצונית , שונה מזו של " רוח התקופה " . אמת מידה זו נמצאה לש ראוס בפילוסופיה הקלסית , אף שהיה לו ברור שבשל השוני העקרוני בין שתי התקופות אי אפשר לחזור חזרה פשו ה אל הרעיונות העיקריים ה מונים בה . לדעתו של ש ראוס הפילוסופיה הפולי ית המודרנית ( או , לחלופין , מדע החברה המודרני ) מצויה זה כשלוש מאות שנים במשבר חמור , משום שאין היא מסוגלת להצדיק באופן רציונלי את יתרונו של המש ר הדמוקר י הליברלי על כל מש ר אחר . המדע הפולי י החדש לא הצליח להעלות אפילו יעון פילוסופי אחד משכנע ל ובת הדמוקר יה הליברלית לבד מן ההסתמכות על המהלך ההיס ורי שהוכיח לעין כול את עדיפותה של הדמוקר יה על המש רים הרודניים ה ו לי ריים ( הפשיזם והקומוניזם ) . ניצחון הליברליזם , כפי ש ען פרנסיס פוקוימה , מסמל את " קץ ההיס וריה " . בשל הבסיס ההיס וריציס י והפוזי יביס י שעליו נשען , נאלץ מדע החברה להתחמק מן הצורך להצדיק את הרציונליות של ההכרעות הפולי יות ולמצוא לעצמו מקל בתחום המתודולוגיה והלוגיקה ( ראו להלן ) . שורש המשבר של מדע החברה המודרני נעוץ , לדעת ש ראוס , בדחייתו הכמע מוחל ת את שתי המסורות הגדולות שעיצבו את תרבות המערב : המסורת הקלסית היוונית מזה והמסורת המקראית מזה . שתי אלה תפסו את האדם כיצור מיוחד בתוך הכוליות המוכרת לכל אחד מאתנו ; המדע המודרני , לעומת זאת , ויתר לחלו ין על הניסיון להבין את האדם בתוך הכוליות הזאת , ומכאן נובעים רוב הקשיים העיוניים העומדים בפניו . הפילוסופיה הפולי ית , במובנה הקלסי , תופסת את ייחודו של האדם על פי האפשרות הנעלה ה מונה בו , אפשרות שמוצאת את בי ויה בפעילות השכלית והרוחנית שלו . ההשקפה הקלסית על יבו של הפולי י מוצגת על ידי ש ראוס כנובעת משתי תכונות אנושיות מרכזיות שעליהן עמד אריס ו . ראשית , האדם הוא יצור חברתי על פי ה בע . 5 ענות כאלה רווחות למדי בפולמוס עם דעותיו של ש ראוס .

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help