sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

ש ראוס הסיק לקח פולי י כפול מתולדות האמנציפציה בגרמניה , וזה עמד לנגד עיניו תמיד כרקע להגותו הפילוסופית הפולי ית ולעמדתו כלפי היהדות : להבין שהבעיה היהודית אינה ניתנת לפתרון פירושו לא לשכוח לעולם את האמת שעליה מכריזה הציונות ביחס למגבלות הליברליזם ] ההדגשה שלי [ . הליברליזם עומד ונופל בעקבות ההבחנה בין מדינה לחברה או בעקבות ההכרה בתחום פר י , תחום שמוגן על ידי החוק , אבל א ום בפני החוק , בצירוף ההבנה שמעל לכול הדת שייכת לתחום הפר י . כשם שוודאי הוא שהמדינה הליברלית לא " תפלה " את אזרחיה היהודיים , כן וודאי הוא שאין היא מסוגלת מבחינה חוקתית ואף אין היא מוכנה למנוע " אפליה " נגד יהודים מצד יחידים או קבוצות ( ירושלים ואתונה , . ( 342 העיקרון שבשמו מגנה המדינה הליברלית על השוויון ועל זכויות הפר ושמאפשר ליהודים חירות מרבית בה – הפרדת המדינה מן החברה ומן הדת – הוא גם שמציב בפניה גבול בל יעבור מפני התערבות בתחום החיים הפר יים של היחיד , ומגביל את יכולתה למנוע אפליה על רקע דתי . לכן האנ ישמיות היא תופעה שאינה ניתנת לעקירה מוחל ת . זו הסתירה הפנימית ה מונה בליברליזם , שאין לה , ולא יכול להיות לה , לדעתו של ש ראוס , שום פתרון , ומכאן שגם לבעיה היהודית אין פתרון . ש ראוס שואף לעורר בנו את המודעות ל " מצב היהודי " . רוב היהודים ה " מודרניים " תומכים בדרך כלל בליברליזם מסיבות ברורות למדי . ליהודים שאינם אורתודוקסים " קשה במיוחד לאמץ עמדה ביקורתית כלפי הליברליזם " . אבל ביקורת כזאת היא הכרחית אם רוצים להתגבר על המשבר ועל אובדן הדרך של היהדות בזמן החדש . צריך להציג את השאלות " האם הליברליזם ידידותי בהכרח ליהודים וליהדות ? " " באיזו מידה היהדות היא אחד משורשי הליברליזם ? " ו " באיזו מידה פתרה המדינה הליברלית את הבעיה היהודית ? " ( עמ ' . ( 59 " השאלה היהודית " נעשתה בעיני ש ראוס סמל של המצב האנושי הכללי . זה מצב של היעדר גאולה : אי אפשר ליצור חברה שאין בה סתירות . לכן המחשבה הפולי ית חייבת לנקו עמדה אנ י או ופית ( ראו להלן , בפרק האחרון של המבוא ) . וזה אפוא החו המקשר בין שני הנושאים המופיעים בכותר של הספר שלפנינו : ביקורת המחשבה הליברלית שלובה בביקורת המחשבה היהודית המודרנית שאימצה באופן בלתי ביקורתי כמה מעקרונות הליברליזם על גרסאותיו השונות . ואולם כבר כאן עלינו לציין כי ש ראוס עצמו סבר שהמש ר הדמוקר י הליברלי , בייחוד זה של אמריקה , שאת מעלותיו הכיר מקרוב , עולה על כל החלופות הפולי יות המצויות בעין כיום ; הדמוקר יה הליברלית , המושתתת על חוקה הוגנת ועל הפרדה בין הדת למדינה , ומ פחת את רוח הסובלנות ואת הכבוד לחירות האישית , היא לדעתו המש ר הקרוב ביותר בזמננו לרוח הליברליזם הקלסי . אבל " ידידה של הדמוקר יה הליברלית אינו זה המחניף 4 השוו , ” William A . Galston , “ Leo Strauss ’ s Qualified Embrace of Liberal Democracy , The Cambridge Companion to Leo Straus , Cambridge : Cambidge University Press 2009 , pp . 208 - 229

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help