sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

על המש ר הליברלי המודרני , הגם שחלק עליו ובהדרגה אף התרחק לחלו ין מדעותיו הפילוסופיות . בהמשך הדיון אני מייחד פרק שלם להצגת הבעיה התאולוגית מדינית בכתביו של ש ראוס , אבל לצורך הדיון אומר כאן כמה דברים בקצרה : הבעיה הזאת עולה במסגרת הפילוסופיה הפולי ית . הפילוסופיה , כחיפוש אחר החוכמה , מצד אחד אינה יכולה לפי יבה להכיר באמת ובסמכות של התאולוגיה המושתתת על ההתגלות ; ומצד אחר לא רק שהיא אינה יכולה להפריך את התאולוגיה , אלא היא אף מכירה בהכרחיותה כגורם שמלכד ומייצב את המוסר בעבור הקהילה הפולי ית . לפיכך הפילוסופיה מצויה בקונפליק מתמיד עם התאולוגיה , שלעולם אינו עשוי למצוא את פתרונו באופן סופי . ברצוני לעמוד כאן על הצורה שלבשה הבעיה הזאת בגרמניה כפי שש ראוס מציג אותה בפנינו במאמרו האו וביוגרפי . ש ראוס מבלי את חולשתיו של המש ר הליברלי שעל יסודותיו הוקמה רפובליקת ויימר , זו שנתנה לראשונה זכויות מלאות ליהודים . הדמוקר יה הליברלית לא הצליחה מעולם להכות שורשים עמוקים בגרמניה בשל ההשפעה החזקה של רוסו על הרומנ יקה הגרמנית . " הרדיקליזציה וההעמקה של מחשבת רוסו על ידי גרמניה הקלסית " עלתה בקנה אחד עם הגעגועים לתקופת ימי הביניים שזה עתה הסתיימה . " רוסו " , אומר ש ראוס , " היה המבקר המודרני הראשון של התוכנית המודרנית הבסיסית ( כיבוש ה בע בידי האדם לשם רווחתו של האדם ) " , בהשפעתו נוצרה בגרמניה הבחנה חדה בין " הציביליזציה " ( מכלול התנאים החומריים ומבנה הארגון של החברה ) ובין " התרבות " ( האמנות , הספרות , הדת וכיו " ב ) – הבחנה שהיו לה תוצאות גורליות , שכן בע ייה נוצר קרע או ניגוד מסוכן בין התאולוגיה לפולי יקה . " הדמוקר יה הליברלית ] בגרמניה [ הגדירה את עצמה מלכתחילה במאמרים תאולוגיים פולי יים כניגוד ל ' מלכות החושך ' , כלומר לחברה של ימי הביניים " . מה שקשר את החברה בימי הביניים היה הדת , ואילו בדמוקר יה הליברלית " מה שקושר את החברה הוא המוסר האנושי האוניברסלי , בעוד שהדת ( הדת הפוזי יבית ) היא עניין פר י " ( ירושלים ואתונה , . ( 338 ש ראוס רומז שהרפובליקה של ויימר לא הצליחה למצוא תחליף הולם לגורם הדתי שליכד את החברה בעבר . זו תמצית הבעיה התאולוגית פולי ית בגרמניה . אי שביעות הרצון מן המודרניות גזרה את גורלה של רפובליקת ויימר לעבור מן העולם בתוך זמן קצר . לתוך הסבך המלא סתירות הזה נקלעה הבעיה היהודית בגרמניה . עם האמנציפציה , ובד בבד עם התקופה ה " קלסית " בגרמניה ( גיתה , שילר ואחרים ) , החל " תור הזהב " של יהודי גרמניה , שדמה באופיו ובהישגיו הרוחניים תרבותיים לתור הזהב של יהדות ספרד . ש ראוס מבלי בייחוד את צמיחתו של מדע היהדות , כלומר את המחקר ההיס ורי ביקורתי ששינה באופן רדיקלי את ההבנה העצמית של היהודים וערער את האמון במסורת שלהם . בתקופה זו נחשפו היהודים לזרם המחשבה " היוונית " ( " אתונה " ) , אלא שזו הובנה בגרמניה לא כיוונית אלא כגרמנית – כלומר " מחשבה של העם המסוים שהיהודים חיו בקרבו " . " התלות הפולי ית היתה גם תלות רוחנית " , מה שסיכן את מצבם של יהודי גרמניה , בייחוד אם מביאים בחשבון את היסודות הרופפים של הליברליזם בגרמניה . התמו ות המש ר הביאה עמה את חיסול הבעיה היהודית על ידי חיסולם של היהודים .

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help