sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

רב עוצמה , שלא לומר " קונברסיה " , כלומר מפנה רוחני כללי שיכולות להיות לו גם תוצאות דתיות . עולמו האינטלקטואלי עלול להתהפך עליו משום שמתברר לו פתאום שהפרספקטיבה שממנה השקיף על תולדות המחשבה או התרבות המערבית היתה פגומה . במקום להשקיף על ההגות הקדם מודרנית מתוך עמדה של עליונות ולראות בה משהו אנכרוניסטי – שלעומת ההגות המודרנית יש לו בעיקר ערך היסטורי אנטיקוורי , או תרומה להתפתחות המחשבה של ההווה – הוא מתחיל לתהות שמא יש בה משהו אמתי שעולה בערכו על אמיתות שונות שהיו נחלתו עד כה . במילים אחרות , הוא מתחיל לראות את המודרנה בעיניים ביקורתיות . בשל סגנון כתיבתו המיוחד התפתחה באקדמיה האמריקנית מחלוקת חריפה בין חסידיו של שטראוס למתנגדיו על דרך ההבנה של כתביו . חסידיו רואים בו מורה גדול שבראש ובראשונה מלמד אותנו כיצד לקרוא טקסטים עתיקים באופן מעמיק , וכיצד להתבונן בתופעות פוליטיות ותרבותיות המתרחשות לנגד עינינו באופן ביקורתי . מתנגדיו מאשימים אותו באליטיזם ; באנטי ליברליות ; בפרשנות רדיקלית מדי לטקסטים שהוא מנתח בשביל לחשוף את נקודות התורפה של הדמוקרטיה הליברלית ; בהתנגדות נחרצת לרוח המודרנית , ואפילו באהדה כמוסה לרעיונות נאציים ופשיסטיים . מחלוקת זו מעידה על הכוח המעורר הגדול הטמון בכתביו . במבוא שלהלן נמנעתי במתכוון מלהיכנס למחלוקת והשתדלתי ככל האפשר להציג את דעותיו של שטראוס באופן שנראה לי קרוב ביותר לדרך ההבנה שציפה לה מקוראיו . שטראוס חזר ותבע מן הקורא החוקר לנסות להבין את כוונתו של מחבר הטקסט כפי שהבין הוא את עצמו . הוא לא ראה את עצמו פילוסוף , אלא חוקר מלומד , ויותר משהציע פתרונות עורר שאלות . יש בו בספר זה סיכום פנורמי של הסוגיות העיקריות שהעסיקו את שטראוס כפילוסוף פוליטי יהודי , ויש להן נגיעה עמוקה לסוגיות שונות של המחשבה היהודית בישראל . מי שמעוניין להכיר את ההקשר הרחב יותר של הבעיות הנידונות כאן מוזמן לעיין בשני הספרים הקודמים של שטראוס שפורסמו בעברית : בספר " ירושלים ואתונה " , שיש בו מבוא רחב יריעה על הגותו של שטראוס ורשימה ביבליוגרפית מקיפה ; וכן בספר " הזכות הטבעית וההיסטוריה " . הערותיו של ליאו שטראוס מצויינות בספרות ; הערות העורך והמתרגם מצויינות באותיות א " ב . שלמי תודה : למתרגם יניב פרקש ; לקתדרה לפילוסופיה יהודית ע " ש וולפסון באוניברסיטת חיפה ; ליפתח אופק שהתקין את המפתח וכתב את תת הפרק ' שטראוס והאקזיסטנציאליזם ' במבוא לספר ; למוסד ביאליק ולמכון ליאו בק על הוצאת הספר לאור . א "ל

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help