sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אהרן ארנד על פרשנות האחרונים לפירוש רש״י לתלמוד פירוש רש״י לתלמוד הבבלי זכה למחקרים רבים מאז ראשית ימיה של חכמת ישראל . יש שתיארו את דרך הפירוש ושיטתו , אחרים בחנו את נוסח הפירוש ואת השפעתו על כתבי היד של התלמוד , היו גם כאלה שניסו לדלות מתוך הפירוש נתונים וממצאים על החיים בצרפת ועל יהודיה במאה ה , 11 ועוד . ברם הפרשנות הענפה שזכה לה רש״י לאורך מאות בשנים ולרוחב התפוצות לא זכתה כמעט לחקירה . בשורות שלהלן נעיין מעט במעמדו של פירוש רש״י ובפרשנות שנתחברה עליו ובמאפייניה . העיון ייעשה מתוך מבט על הנושא בקווים כלליים ולא מתוך מבט על חיבור מסוים , והוא יתמקד בעיקר במאות ה 16 עד ה , 20 תקופה המכונה בפי רבים תקופת האחרונים . על התפתחות הפרשנות לפירושי רש״י לתורה ולתלמוד בראשית הדברים נבחן את התפתחותה של הפרשנות על פירוש רש״י לתלמוד בתקופת האחרונים מתוך מבט משווה על הפרשנות שניתנה לפירושו לתורה . שני חיבוריו אלה , הפירוש לתורה והפירוש לתלמוד , זכו למעמד רם , וכבר במאה ה 14 היו חכמים שסברו שהם נתחברו ברוח הקודש . אך בחינת התפתחותה של הפרשנות שנתחברה על כל אחד מהחיבורים מצביעה על שינוי בולט , שינוי שהיה קיים עוד קודם לתקופת האחרונים . בעלי התוספות באשכנז ובצרפת במאות ה – 12 ה 14 התמודדו בפירושיהם לתורה עם פירוש רש״י לתורה , ויש מהם שבנו דבריהם בדרך כלל סביב דבריו , אך שילבו בדבריהם גם פירושים עצמאיים , ומשום כך ספק אם ניתן להחשיבם ממש כפרשני רש״י . פירושים המוקדשים לפירוש רש״י לתורה נתחברו בספרד החל במאה ה 14 ובאשכנז 1 ראה י״ש פנקובר , " תהליך הקנוניזציה של פירוש רש״י לתורה " , בתוך ח ' קרייסל ( עורך ) , לימוד ודעת במחשבה היהודית , באר שבע תשס״ו , עמ׳ . 128 - 123 2 ראה א ' גרוסמן , רש " י , ירושלים תשס " ו , עמ ' ; 109 ח׳ טויטו , מנחת יהודה פירוש לתורה מאת ר ' יהודה בן אלעזר מבעלי התוספות , ירושלים תשע " ב , מבוא , עמ ' . 130 - 129

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help