sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לשמוע את המסורת ישירות מפיו , עקב ריחוק הזמן ביניהם . מאחר שברוב היקרויות אלו מצטט התלמיד את מי שלפניו הוא למד , מנסה המחבר להתחקות אחר המקור לכלל הכרונולוגי שעליו התבסס רש״י , ולמצוא פתרון אחר לבעיה . חננאל מאק מציג פירוש של ר׳ שמעיה לפיוט של ר׳ שמעון בר יצחק ״הגדול״ לראש השנה . ר׳ שמעיה היה אחד מגדולי תלמידיו של רש״י , ונודע כעוזרו ו״מזכירו״ ; וכאחרים בני דורו חיבר גם פירושים לפיוטים . הפיוט מבוסס על התיאור הנרחב של עשרת הניסיונות שנתנסה בהם אברהם אבינו , המובא בפרקי דרבי אליעזר , ופירושו של ר׳ שמעיה הוא מעין מתאם בין המדרש ובין הפיוט . יונתן מוס דן בשאלת השפה שבה רש״י קרא , כתב ודיבר כשלמד מקרא ותלמוד , ובוחן שלושה כיווני חקירה לפתרון שאלה בלשנית חברתית זו . מסקנתו מתבססת על ניתוח לשונו של רש״י בפירושו לתלמוד , ועל חשיפת סימנים להתערבות הלשונית של השפה הצרפתית בכתיבתו העברית והארמית של רש״י . ירמיהו מלחי סוקר את הבעיות הכרוכות בעריכת מהדורה מדעית של פירוש רש״י לתלמוד . הנוסח הסטנדרטי שבדפוסים נקבע בעיקרו על פי דפוס שונצינו 1484 ודפוס וניציאה , 1520 ששיקפו את נוסח הפירוש כפי שהיה מקובל בישיבות צרפת וגרמניה . לצד נוסח זה התקיימו במרכזי התורה השונים , מימיו הראשונים של הפירוש , ״נוסחאות אחרות״ של הפירוש , בעיקר באיטליה ובספרד ; אך ההגהות הראשונות נעשו כבר בידי רש״י עצמו , תלמידיו ובני בית מדרשו . משה עמאר עוסק במחלוקת רש״י ורבותיו ב " פלוגת הריאה " , שעל אודותיה נשתמר תיעוד רב שהתגלה ברובו במאות האחרונות . על סמך תיעוד זה מתוארים לראשונה המעשה שבו חלקו רש״י ורבותיו , ראיותיהם והשגותיהם ההדדיות , ועמידתו האיתנה של רש״י על דעתו . כמו כן מתאר המאמר את לחצי הסביבה הנוצרית באירופה במאה ה 11 שבעקבותיהם נהגו הקלות בבדיקת הריאה . שלמה זאב פיק דן ברישום שם העיר של הבעל והאישה בגט , ומצביע על השינוי שחל בכך בזמנו של רבנו תם , נכדו של רש״י , תוך ניסיון לתלות את השינוי בגורמים גאו פוליטיים . בעוד המנהג הקדום חייב את ציון עיר הולדתם החל השינוי דווקא בצפון צרפת ( ולא בדרומה ובגרמניה ) , ששם הגבילו המלך פיליפ אוגוסט והברונים את חופש התנועה של היהודים , ופשט הנוהג להוסיף את עיר מגוריהם של המתגרשים , שהפך להיות סימן היכר יעיל בגט . מאוחר יותר , עם שינוי הנסיבות , נשתנה שוב הרישום בגט . יוסף ריבלין עוסק בניתוח המאפיינים של מקצת שטרותיו של רבנו שמחה , תלמיד רש״י , הלקוחים מתוך קובץ של שטרות הכלול במחזור ויטרי . שטר הכתובה שבקובץ מאזכר את הסכום הקצוב שמאפיין את הכתובה האשכנזית בתקופה זו . גם שטרי המשכנתא שבקובץ מאפיינים את הנהוג בקהילות אשכנז . ניתוח הקובץ חושף שטר צוואה ייחודי שיש לו תוקף משפטי מידי , ואף מורה על שיטה עצמאית שנוקט רבנו שמחה באשר לשטר הפשרה ולסוגיית המודעה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help