sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

זלמן שזר לתולדות ישראל , ירושלים תשס״ו ( ראה לפני כן ספרו חכמי צרפת הראשונים ] פרק רביעי [ , ירושלים תשנ״ז ); ( ה ) הנ״ל , אמונות ודעות בעולמו של רש״י , תבונות , אלון שבות תשס״ח ; ( ו ) א׳ גרוסמן וש׳ יפת ( עורכים ) , רש״י דמותו ויצירתו ] קובץ מאמרים [ , א : פירושי רש״י למקרא , ב : מקורותיו של רש״י והשפעתו , מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל , ירושלים תשס״ט . הקובץ שלפנינו מקורו בכנס בין לאומי , רב מרצים ומשתתפים , מן הארץ ומהתפוצות , בנושא יהודי צרפת – עבר , הווה ועתיד , החל בעברם של יהודי צרפת , דרך חייהם בהווה , ועד לתחזיות וההערכות באשר לעתידם . הכנס התקיים באביב תשס״ו ( מאי , ( 2006 וממנו בעיקר כונסו כאן מאמרים הממוקדים בכלל יצירתם של רש״י ותלמידי בית מדרשו . הם באים להרחיב את היריעה במגוון שאלות הכרוכות בתחומי הפרשנות וההדרתה , המחשבה , ההלכה , הלשון והפיוט . אהרן ארנד מייחד עיון ראשוני לפרשנות שנתחברה על פירוש רש״י לתלמוד בתקופת האחרונים ולמאפייניה . קודם לכן הוא מעלה שלושה גורמים לעובדה שבניגוד לפירוש רש״י לתורה , פירושו לתלמוד לא זכה לפרשנות עצמאית ענפה בתקופה זו . תמימה דוידוביץ בחרה ארבע דמויות מחומש בראשית , והראתה כיצד רש״י , למרות הצהרתו על נטייתו לפשט הכתובים , עשה שימוש רב במדרשי חז״ל , וכתוצאה מכך עוצבו והוערכו דמויות אלו לחיוב או לשלילה או כדמויות קוטביות . את עיצובן של כמה מהן היא תולה ברקע של אירועי התקופה – מסעי הצלב והפולמוס היהודי נוצרי . לאה הימלפרב דלתה מפרשנות רש״י למקרא עקרונות פילוסופיים תאולוגיים המורים על השקפת עולמו רבת הפנים בדבר הפעילות הנסית , כשהיא מבחינה בין אלו המתייחסים למחולל הנס לבין אלו של מקבל הנס . עקרונות אלו , שרובם כבר מצויים אצל חז״ל , לא הובאו אצל רש״י מתוך מגמה פרשנית אלא מתוך מגמה חינוכית מוסרית , שאפשר שהייתה לה זיקה לנסיבות התקופה – קידוש השם וציפיית ישראל לנסים . יהונתן יעקבס מעיין בפולמוסו של רשב״ם עם פירושי הפשט של קודמיו , ובעיקר של זקנו , רש״י , שבו הגדיר רשב״ם לראשונה , בצורה מסודרת ומפורשת , את העקרונות שעליהם הוא מעמיד את פרשנות הפשט שלו , וביניהם אף שלילת קיומם של שני פירושי פשט זה לצד זה . כמו כן מתגלה רובד נוסף בפולמוס סביב אסכולת הפשט בצפון צרפת בימי הביניים . אבינועם כהן מרחיב את רשימת המונחים שרש״י ציין כי שימושם בתלמוד חרג מן המקובל בו , ואף מציין לכאלו שרש״י לא טרח להעיר עליהם , ומנסה לנמק זאת . לבסוף הוא מצביע על קו משותף למונחים החריגים הללו שבתלמוד , אשר לו זיקה לזמן ולדרך שבהם נערך התלמוד הבבלי . ברק שלמה כהן בוחן מחדש את המונח התלמודי ״אמר רב פלוני משמיה דרב אלמוני״ , שלטענת רש״י פלוני , המצטט , אמר ״משמו״ של אלמוני , המצוטט , כיוון שלא יכול היה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help