sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

jj [ a orn לשם הטוב לבין הזכות לחופש הביטוי , שתי זכויות אלת מעוגנות בערכיה של ישראל כמדינה יהודית ובערכיה כמדינה דמוקרטית . שתיהן יקרות ללבו . אילו ניתן היה , היה בוודאי מבקש להגשים כל אחת מהן כד ' מלוא היקפה . אך הדבר אינו אפשר ' . ההתנגשות בין השתיים בלתי נמנעת . כל מי ששת' הזכויות חשובות לו צריך לאזן ביניהן , איזון זה נעשה על ידי הכנםת בחוק איסור לשון הרע . הוא מבטא את האיזו ] העקרוני של המחוקק . חוקתיותו של איזון זה לא הונחה לדיון בפני השופט סולברג בפניו ניצב הא « ז 1 ן תחקיקת * אותו ה * ה על / לפרש , הן ברמתו העקרונות והן ברמתו הקונקרטית . בכל הנוגע לאיזון העקרומ , עמדה לעזרתו פסיקה ענפה של בית המשפט העלי 1 ן . בכל הנוגע לאיזון הקונקרטי הוא מצוי אך עם עצמו . זוהי בלשונו של השופט סולברג , " בדידותו של השופט , לעצמו ולמצפונר . תשיבות 1 של ספר זה נע 1 צה בשני טעמים , ראשית , משום שיש ב , 1 כדברי 1 של סולברג עצמו , "צוהר לאנשים מכל שדרות הציבור לע 1 לם המשפט " . אין לן דרך סובה יותר להסביר את המשפס למי שאינו משפטן מזו המתבססת על דוגמאות מהח " ם . הספר הזה מביא פסיפס מחיי החברה הישראלית . פסקי הדין כתובים בלשון שאינה טכנית - לשון שסי שאינו משפטן מבין אותה . הקריאה כפסקי הדין שוטפת . תוך שהחברה הישראלית על נווניה השונים , ניצבת חיה ותוססת לעיני הקורא . משוכנע אני כי רבים , כמוני , שיפתחו ספר זוז לא יוכלו להניח לו בטרם יסיימו אוחו . כל דמות המצויה ם יכלה להוות נושא לרומן ספרותי רב ערך . אך לא רק דמותם שלאלה שפסקי הדין עוסקים בהם עולה מהפסיקה . אלא גם דקותו של השופט מתבררת מהם . בדברי התודה שכתב נעם סולברג הוא הודה לרעייתו מאירה אשר " בשכל חושבת , ברגש תומכת 1 ביושר ע * שר , " . בזוי ה 1 א גם ה ^ ופט ס 1 לברג , בשכל חושב , ברגש מבי ! את הצדדים , ובי 1 שר פ 1 סק . אנושיותו של הש 1 פט סולברג כאדם עולה מפס ' קתו של האדם סולכרג כשופט , הטעם השני הוא מחקרי , לפנינו עשרים ותשעה פסקי דין בהם מתעוררת בעיקרה אותה בעיה משפטית . עניינה ה 1 א היחס העקרוני ותפרטיקולרי בין הזכות לשם הטוב והזכות לתופש הביטוי . הצדדים , היצרים , האינטרסים החברת " םוהפול ' כו " ם משתנים ממקרה למקרה . אך השופט אעו משתנה . אותו שופט -במסגרת תקופה של כעשר שנים - מכריע את הדין . וכי יש לך מעבדה טובה יותר להכנת שיקול הרעת השיפוטי ולניחוחו ? וכי יש לך " מחקר שדה " טוב הימנו ? בדיקת שדה זו עשית בכלים המעטים העומדים לרשותי . לא שאלת' את עצמי אם היית פוסק נמו השופט סולברג בפרשות שניצבו בפניו , שאלתי את עצמי אם שיקול הדעת השיפ 1 טי - שיק 1 ל דעת המכיר בגדרי 7 1 ע / ת ש / נ / ת אוגדות - ה 1 פעל כנדרש משופט הי 1 שב לדי / . מסקנתי היא אחת ויחידה . האובייקטיביות השיפוטית עולה מפסקי הרין המובאים בספר זה : שיקול הדעת השיפוט מופעל בעקביות , בקוהרנטיות , בסבירות , במידתיות , ומתוך נאמנות לערכי היסוד של שיטת המשפט בה הוא פנעל . בוודאי , השופט סולברג הוא פרי תקופתו , הוא חי בזמן נתון ובחברה נתונה , יש ל * דעות משלו על ענייני העם והמדינה . האובייקטיביות השיפוטית ושיקול הדעת השיפוטי לא נועדו לנתקו מסביבתו , אך החינוך המשפטי והשיפוט ' של נעם סולברג הצליחו לפתח בו רגישות לכבוד משרתו ולכבל ' ם שהיא מטילה עליו . " כמדומין אתם ששררה אני נותן לכס ? עבדות אני נותן לכם . " מה נאה היא עבדות זו , 1 מה יפ ' ם הם פירותיה . ברכות לנעם סולבת על עשרים ותשעה פסק 1 הדי ! מים עולה אנושיות של השופט כאדם ומשפסנותו של האדם כשופם . 1 השניים ה 0 שלמ 1 ת אחת .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help