sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בנכס שימוש הרגיל בין בני אדם בנכס כזה בכל עת שירצו . וביכולת זו כלול הכוח למנוע מאחרים להשתמש בנכס , שהרי אפשר שכשירצה להשתמש בו יהיה בשימושו של אחר . כשחסרה אחת מן העובדות הללו אין כאן רשות והוא אינו בעלים . ואף נישואין כן , שהאשה מותרת לבוא עליה בכל עת שירצה , בביאה שדרך בני אדם לעשות , ״שלא ינהג בה מנהג פרסיים״ ( כתובות מח ע " א ) , דרך קבע ולא לזמן קצוב . ובכך כלול גם הכוח למנוע מאחרים לבוא עליה , שאם ירצה אפשר שבאותה שעה היא תהא בשימושו של אדם אחר . וכיוון שהוא עושה את מעשה הביאה הריהי ברשותו ואין הוא ברשותה . ולא עוד אלא שהוא רשאי לשאת נשים אחרות . וכיוצא בזה , נכס נקנה לבעליו על ידי מעשה קניין שמביא לגמירת דעת לקנות ולהקנות את זכות הבעלים . וגמירת הדעת אינה של מקנה וקונה אלה , לפי שאי אפשר לדעת מה שבלבם , אלא אומדן דעת של רוב בני אדם שגומרים בדעתם להקנות ולקנות זכויות בעלים באחד ממעשי קניין אלה . והוא הדין נישואין : האיש והאשה גומרים בדעתם להינשא על ידי מעשה קניין : כסף או שטר או ביאה , ומעשה קניין זה מביא לגמירת דעתם , לפי אומדן דעת רוב האנשים והנשים בתנאים אלה . והבעלים של נכס מפסיקים להיות בעלים כשהנכס הושמד או כשהבעלים מתו , או כשגמרו הבעלים בדעתם לא להיות עוד בעלים , על ידי יאוש או הפקר או על ידי הקנאה לאדם אחר שקונה אותו בעשיית מעשה קניין , והבעלים מפסיקים את בעלותם בגמירת דעת בלבד , שנעשית באמירה בלבד בלי מעשה קניין . ואף נישואין כן . הנישואין נגמרים במיתת הבעל או האשה , או במתן גט לאשה . ובגט זה היא מתגרשת על כורחה . אף בנישואין האיש גומר בדעתו לסלק את זכותו בביאה באשה בנתינת הגט לרשותה , והיא רשאית מעתה להינשא למי שתרצה . זכותו זו של האיש 8 עיין ספרי , דיני הממונות בתלמוד , תשל " ו , עמ׳ . 80 – 66 9 עיין שם , עמ׳ . 395 – 392 10 עיין שם , עמ׳ . 143 – 112 11 עיין שם , עמ׳ . 136 – 134 12 עיין שם , עמ׳ . 532 – 517

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help