sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עם בת זוגו , ״דאין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת״ ( יבמות קיב ע " ב ) . מכל מקום עיקר התכלית שלשמה האיש והאשה נישאים היא ביאת אישות . ואלה דברי רבי אליעזר בן יעקב ( ירושלמי כתובות פ "ה ה " ז : ( ״מנא ליה עונה ( מניין לרבי אליעזר בן יעקב שחייב הבעל שלא למנוע מאשתו תשמיש )? מה אם דברים עד שלא נישאת לכאן משעה ראשונה ( שלא נישאה מלכתחילה לשם כך ) אינו רשאי לימנע ממנה , דברים שנישאת לכאן ( לשם כך ) משעה ראשונה לא כל שכן״ . וכיוצא בו אומר ר׳ יונתן : ״דרך ארץ מנין ? אמרת קל וחומר : ומה דברים שלא נשאת עליהם מתחלה אינו רשאי למנוע הימנה , דברים שנשאת עליהם מתחלה ( תשמיש ) דין הוא שלא יהא רשאי למנוע הימנה״ . וכן שואל רבין ( כתובות נו ע " א ) על רבי אליעזר בן יעקב הסבור שאלמנה או גרושה מן הנישואין גובה גם תוספת כתובה ואילו אלמנה או גרושה מן האירוסין אינה גובה תוספת כתובה : ״נכנסה לחופה ולא נבעלה מהו ? חיבת חופה קונה ( שכשנכנסה לחופה הרי זו מותרת לבוא עליה בכל עת שירצה ) או חיבת ביאה קונה״ . אבל בנים , האשה אינה מצווה על פריה ורביה ( כתובות סד ע " א ) . נמצא אפוא , שהנישואין בין איש לאשה הם הסכמה , כהסכמה בדיני ממונות , בגמירת דעתם של המוכר והלוקח שנעשה על ידי מעשה קניין לביאת אישות דרך קבע , לעולם . הבעל גומר בדעתו שהאשה תהיה ברשותו בלבד לתשמיש והאשה גומרת בדעתה להינתן ברשותו של הבעל דרך קבע , לעולם . לכאורה לוקח הבעל את האשה להיות קניינו כמו שהוא קונה נכסים להיות שלו , קרקעות ומטלטלין או עבדים ושפחות כנעניים להיות בעליהם . המשנה בראש מסכת קידושין שונה : ״האשה נקנית בשלש דרכים וקונה את עצמה בשתי דרכים . נקנית בכסף , בשטר , ובביאה ... 2 מובא בתוספות כתובות מח ע " א ד״ה רבי אליעזר בן יעקב . 3 מכילתא משפטים , פרשה ג על המקרא : שארה כסותה ועונתה ( מהדורת הורוביץ ורבין , עמ ' . ( 259 4 וכן ״חיבת לילה הראשון״ בירושלמי כתובות פ " ה ה " א .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help